We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
A person receiving an injection

Kvalitet og pasientsikkerhet

Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser for å styrke pasientsikkerheten og videreutvikle våre trygge og gode tjenester. Her finner du en oversikt over erfaringer våre pasienter har, resultater vi oppnår i henhold til nasjonale krav og hvilke tilsyn helsemyndighetene fører med vår virksomhet.

​​Kvalitet

Sykehuset Innlandet skal tilby pasienter og pårørende helsehjelp av god kvalitet. Vi følger opp nasjonale strategier og kampanjer for kvalitetsforbedring i spesialisthelsetjenesten.

Det nasjonale systemet for å dokumentere kvalitet omfatter somatisk helsetjeneste, psykisk helsevern, rus og kommunale helse- og omsorgstjenester.

Helsedirektoratet har ansvaret for å utvikle, formidle og vedlikeholde de nasjonale kvalitetsindikatorene.

Kvalitet og kvalitetsindikatorer (helsedirektoratet.no)

Det er opprettet nasjonale medisinske kvalitetsregistre. Disse har som mål å samle informasjon om utredning, behandling og oppfølging av pasienter. Hensikten er å bygge kunnskap som gir bedre og tryggere behandling for en lang rekke sykdomsgrupper.

Nasjonale medisinske kvalitetsregistre (kvalitetsregistere.no)

De fire helseregionene har etablert et Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre, dette drives av Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE ) i Helse Nord.

Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (skde.no)

PasientOpplevelser (PasOpp) er rapporter fra nasjonale undersøkelser av pasienters erfaringer med norske sykehus.

Folkehelseinstituttet deler rapporter fra PasOpp-undersøkelser og resultatet fra andre undersøkelser om hvordan brukere opplever helse- og omsorgstjenester.  

Brukererfaringer i helse- og omsorgstjenesten (fhi.no)

Pasientsikkerhet

I Sykehuset Innlandet skal alle pasienter få god og sikker behandling. Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser. Målsettingen er å styrke pasientsikkerheten.

Sykehuset Innlandet jobber for at alle pasienter skal få god og sikker behandling. Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser. Målsettingen er å styrke pasientsikkerheten, og videreutvikle trygge og gode tjenester.

I trygge hen​​der

Pasientsikkerhetsarbeid i Norge er samlet under slagordet I trygge hender 24-7.

​Arbeidet har tre hovedm​​ål:

  • Færre pasientskader
    Bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet ​
    Kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Les mer om I trygge he​nder (itryggehender24-7.no)

Global Trigger​ Tool

I regi av Helsedirektoratet gjennomfører norske sykehus journalgranskning med metoden Global Trigger Tool (GTT). Hensikten er å få oversikt over skadenivået og følge egne resultater over tid for lokalt forbedringsfokus.

Alle helseforetak har etablert egne GTT-team. Sykehuset Innlandet har ett team på foretaksnivå som gransker 240 journaler årlig.

Siste rapportering med GTT gjelder for 2024. Videre rapportering avventes i påvente av en endelig avklaring mellom Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet om videreføring av metodikken.

Les mer om Glob​al Trigger Tool (itryggehender24-7.no​)​​

Vi i spesialisthelsetjenesten har en lovpålagt plikt til å varsle Statens helsetilsyn om svært alvorlige uønskede hendelser som fører til dødsfall eller svært alvorlig skade på pasienter som følge av behandling, eller ved at en pasient/bruker skader en annen.

Les mer om uønskede hendelser

​Tilsyn og revisjoner

Mange ulike instanser fører tilsyn med og reviderer Sykehuset Innlandets virksomhet.

Omfanget av tilsynsinstanser er stort. Det er 11 ulike statlige instanser som fører tilsyn. I tillegg​ har kommunene tilsynsoppgaver i henhold til plan- og bygningsloven og brannvernloven. 

Tilsyn er et virkemiddel for å følge op​p intensjonene i lovverket og medvirker til

  • at befolkningens behov for tjenester blir ivaretatt.
  • at tjenestene blir drevet på en forsvarlig måte.
  • å forebygge svikt i tjenesteytingen.
  • å påse at ressursene i tjenestene blir brukt på en forsvarlig og effektiv måte.
  • at hensynet til ansattes ve og vel blir ivaretatt.
  • at hensynet til det indre og ytre miljø blir ivaretatt.

I tillegg ønsker alle tilsynsmyndigheter å bidra til at tilsyn medfører kvalitetsforbedringer i virksomheten.

Sykehusets internrevisjon er basert på internkontrollforskriftene og kriterier for god virksomhe​tsstyring.

Sentralt i arbeidet med interne revisjoner er kvalitetsforbedring. Metodikken som det arbeides etter vektlegger å gi revidert enhet konstruktive tilbakemeldinger slik at dette blir sett på som et naturlig utviklingsarbeid for å styrke kvalitetsarbeidet og forebygge uønskede hendelser.

Divisjonsdirektører er, sammen med avdelingssjefer, ansvarlig for å følge opp resultatet fra interne revisjoner (avvik og anmerkninger) og sørge for lukking av avvik, slik at interne revisjoner fungerer som aktive tiltak i et forbedringsarbeid.

Kon​sernrevisjonen i Helse Sør-​Øst er en uavhengig og objektiv bekreftelses- og rådgivningsfunksjon.

Konsernrevisjonen har ansvar for internrevisjon i det regionale helseforetaket og alle helseforetakene som det regionale helseforetaket eier. 

Konsernrevisjonen skal gjennom en systematisk og strukturert metode og avgivelse av bekreftelse bidra til forbedringer i foretaksgruppens prosesser for virksomhetsstyring, risikostyring og intern styring og kontroll.

Elektronisk kvalitetshåndbok (EK)

Sykehuset Innlandet bruker Elektronisk kvalitetshåndbok (EK) som dokumentstyringssystem. Systemet inneholder blant annet prosedyrer og retningslinjer.

Mer om Elektronisk kvalitetshåndbok (EK)
A person in a white lab coat

Pasientsikkerhetsuka

Årlig arrangerer Helse Sør-Øst pasientsikkerhetsuke. Målet med pasientsikkerhetsuka er å heve bevisstheten om forebygging og reduksjon av risiko, uønskede hendelser og skader hos pasienter som mottar helsehjelp.

Pasientsikkerhet - viktig for deg, viktig for oss (helse-sorost.no)
Ulike yrkesgrupper på sykehus
Last updated 7/7/2025