Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Datainnsamling til prosjekter

Innhenting av informasjon om pasienter og ansatte

Er du for eksempel stipendiat, forsker eller student og ønsker å innhente informasjon om ansatte eller pasienter i Sykehuset Innlandet til studentoppgaver, forskning eller kvalitetsarbeid? Dette krever godkjenning på forhånd.

Godkjenning fra Sykehuset Innlandet 

Nye prosjekter og endring i prosjekter skal registreres i meldeskjema til personverntjenesten. Gjelder henvendelsen rekruttering av pasienter til kliniske behandlingsstudier, ta i tillegg kontakt på e-post.

Datainnsamling kan være alt fra for eksempel enkle spørreskjemaer som sendes ut til ansatte, til dybdeintervjuer med pasienter og innsamling av biologisk materiale. Felles for dette er at det må vurderes og godkjennes på forhånd.

Systemet PEIK brukes fra september 2025 for melding av prosjekter til personverntjenesten. Personverntjenesten må godkjenne før rekruttering og datainnsamling kan starte. 

Har du et ansettelsesforhold?

Alle ansatte i Sykehuset Innlandet har tilgang til PEIK. Du finner systemet når du er pålogget sykehusnettverket, blant annet via Start-menyen på din PC og vårt intranett. Se intranett for informasjon om bruk, kontaktpunkt ved spørsmål etc.

Har du ikke et ansettelsesforhold?

Studenter på bachelor-, master- eller doktorgradsnivå som skal gjennomføre et prosjekt i Sykehuset Innlandet, må søke om tilrådning i systemet PEIK før prosjektet starter. Dette gjelder også ved utlevering av data.

Prosjektet skal registreres i PEIK, enten av studenten selv eller av veileder/kontaktperson ved helseforetaket, som opptrer som prosjektleder og ansvarlig for registreringen.

For at studenten skal kunne gjøre registreringen selv, må vedkommende være ansatt og registrert som bruker i helseforetakets systemer. Dersom dette ikke er tilfelle, og helseforetaket ikke ønsker å opprette en slik bruker, er det veilederens eller kontaktpersonens ansvar å registrere prosjektet på vegne av studenten.

Dersom et prosjekt eller forskningsprosjekt endres underveis (for eksempel ved at nye samarbeidspartnere skal inn, prosjektperioden skal forlenges, eller nye data skal innhentes), må endringsmelding sendes til personverntjenesten i Sykehuset Innlandet, som gir tilrådning for endringen. 

Endringen sendes via systemet PEIK. Den som er eier av prosjektet, vil finne sitt prosjekt på «Min side» i PEIK. Prosjekter som er meldt inn via det gamle meldesystemet før september 2025, er flyttet til PEIK.

Dersom det foreligger en godkjent REK-søknad, må det sendes inn en endringsmelding til REK som godkjennes først. Godkjent endringsmelding fra REK skal legges ved endringsmelding til personverntjenesten. 

For alle typer studenter og eksterne stipendiater har Sykehuset Innlandet en rutine for samarbeid med utdanningsinstitusjoner, som beskriver hva som må på plass for å få godkjent meldeskjema. 

Forskning - Samarbeid med studenter eller stipendiater, 
Sykehuset Innlandet og utdanningsinstitusjoner (PDF, Kvalitetsportalen)
 

Godkjenning fra REK

Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) skal vurdere om forskningsprosjekter er etisk forsvarlig å gjennomføre. Ved all medisinsk og helsefaglig forskning som involverer mennesker, menneskelig biologisk materiale eller helseopplysninger, skal det søkes om forhåndsgodkjenning fra REK.  

Framleggingsplikten omfatter også pilotstudier og utprøvende behandling. Forskning som ikke direkte involverer mennesker, menneskelig biologisk materiale eller helseopplysninger (for eksempel helsetjenesteforskning), trenger ikke godkjenning av REK. Helseforskningsloven regulerer dette. Gjøres det endringer i et forskningsprosjekt, må det sendes endringsmelding til REK.  

Prosjektleder må innhente samtykke fra forskningsdeltagere før de inkluderes i prosjektet, dersom dette er et vilkår fra REK. Alle typer prosjekter som ønsker å søke fritak fra taushetsplikten, det vil si rett til å hente ut pasientopplysninger uten samtykke fra pasienten, skal søke REK om dette. Det finnes eget søknadskjema for dette på hjemmesidene til REK. 

Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (rekportalen.no)

Kontakt

Sist oppdatert 29.09.2025