Metode
Kvalitativ metode/ Refleksiv tematisk analyse (Braun & Clarke, 2022) benyttes i analysearbeidet. Metoden tilbyr en åpen utforsking av datamaterialet gjennom seks faser: 1) Gjøre seg kjent med data 2) Koding 3) Generere initierende temaer 4) Utvikle og revidere temaer 5) Definering av temaer 6) Skrive ut funn.
Datamaterialet inneholder gruppeintervjuer med spesialisthelsepersonell ved psykiatriske institusjoner og sykehusprester, med vekt på selvopplevde erfaringer, ferdigheter, utfordringer og behov i arbeid med pasienter i risiko for selvmord. I tillegg et fokusgruppeintervju med journalister med lang erfaring i å skrive om selvmord i media. Denne gruppen kan bidra med viktige perspektiv på selvmord og selvmordsforebygging i Norge. Prosjektets forskningsspørsmål utforskes gjennom tre delstudier:
- Del-studie 1: Hva må studenter i psykisk helsevern lære og være forberedt på før de skal jobbe med pasienter i selvmordsrisiko i psykiatriske institusjoner?
- Del-studie 2: Hva er holdningene og utfordringene blant sykehusprester overfor pasienter i risiko for selvmord, og hvilken rolle i selvmordsforebyggende har sykehusprester etter deres egen oppfatning?
- Del-studie 3: Kommer eksistensielle og etiske temaer innen selvmord og selvmordsforebygging til uttrykk på noen måte blant helsepersonell og sykehusprester knyttet til deres arbeid med pasienter i risiko for selvmord? I så fall, hvordan identifiseres temaene og i hvilken sammenheng?
Studien gjennomføres i en eksistensiell, etisk og filosofisk kontekst.
Resultater og anvendelser
Studien kan bidra til å styrke utdanning i selvmord og selvmordsforebygging i Norge for studenter i psykisk helsevern, gjennom å identifisere eventuelle behov som ikke ser ut til å bli møtt i utdanningsløp i dag. Intensjonen er å frembringe refleksjoner om hva som kan bidra til å imøtekomme behov, fremfor løsningsorientering. Konkretisering av løsninger vil kunne bli neste forskningssteg.