Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
En pasient får en injeksjon.

Kvalitet og pasientsikkerhet

Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser for å styrke pasientsikkerheten og videreutvikle våre trygge og gode tjenester. Her finner du en oversikt over erfaringer våre pasienter har, resultater vi oppnår i henhold til nasjonale krav og hvilke tilsyn helsemyndighetene fører med vår virksomhet.

​​Kvalitet

Sykehuset Innlandet skal tilby pasienter og pårørende helsehjelp av god kvalitet. Vi følger opp nasjonale strategier og kampanjer for kvalitetsforbedring i spesialisthelsetjenesten.

Helsemyndighetene øn​sker at pasienter, pårørende og publikum skal få bedre kunnskap om kvaliteten på behandlingen i helsetjenesten. For hvert behandlingssted publiserer Helsedirektoratet tilgjengelige kvalitetsindikatorer. Her kan du se utviklingen i resultatene over tid og sammenlikne med landsgjennomsnittet.​

Kvalitet og kvalitetsindikatorer (helsedirektoratet.no)

PasientOpplevelser (PasOpp) er rapporter fra nasjonale undersøkelser av pasienters erfaringer med norske sykehus.

Folkehelseinstituttet publiserer rapporter fra undersøkelsene på sine nettsider. 

De lokale rapportene for hvert helseforetak, inkludert ​​Sykehuset Innlandet, er tilgjengelig nederst på siden.​

Les rapport om pasienters erfaringer med norske sykehus i 2021​​ (fhi.no)​

Pasientsikkerhet

I Sykehuset Innlandet skal alle pasienter få god og sikker behandling. Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser. Målsettingen er å styrke pasientsikkerheten, og videreutvikle trygge og gode tjenester.

Sykehuset Innlandet jobber for at alle pasienter skal få god og sikker behandling. Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser. Målsettingen er å styrke pasientsikkerheten, og videreutvikle trygge og gode tjenester.

I trygge hen​​der

Pasientsikkerhetsarbeid i Norge er samlet under slagordet I trygge hender 24-7.

​Arbeidet har tre hovedm​​ål:

  • Færre pasientskader
    Bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet ​
    Kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Les mer om I trygge he​nder (itryggehender24-7.no)

Global Trigger​ Tool

I regi av Helsedirektoratet gjennomfører norske sykehus journalgranskning med GTT-metoden (Global Trigger Tool). Hensikten er å få oversikt over skadenivået og følge egne resultater over tid for lokalt forbedringsfokus.

Alle helseforetak har etablert egne GTT-team. Sykehuset Innlandet har ett team på foretaksnivå som gransker 240 journaler årlig.

Les mer om Glob​al Trigger Tool (itryggehender24-7.no​)​​

Vi i spesialisthelsetjenesten har en lovpålagt plikt til å varsle Statens helsetilsyn om svært alvorlige uønskede hendelser som fører til dødsfall eller svært alvorlig skade på pasienter som følge av behandling, eller ved at en pasient/bruker skader en annen.

Les mer om uønskede hendelser

​Tilsyn og revisjoner

Mange ulike instanser fører tilsyn med og reviderer Sykehuset Innlandets virksomhet.

Omfanget av tilsynsinstanser er stort. Det er 11 ulike statlige instanser som fører tilsyn. I tillegg​ har kommunene tilsynsoppgaver i henhold til plan- og bygningsloven og brannvernloven. 

Tilsyn er et virkemiddel for å følge op​p intensjonene i lovverket og medvirker til

  • at befolkningens behov for tjenester blir ivaretatt.
  • at tjenestene blir drevet på en forsvarlig måte.
  • å forebygge svikt i tjenesteytingen.
  • å påse at ressursene i tjenestene blir brukt på en forsvarlig og effektiv måte.
  • at hensynet til ansattes ve og vel blir ivaretatt.
  • at hensynet til det indre og ytre miljø blir ivaretatt.

I tillegg ønsker alle tilsynsmyndigheter å bidra til at tilsyn medfører kvalitetsforbedringer i virksomheten.

Sykehusets internrevisjon er basert på internkontrollforskriftene og kriterier for god virksomhe​tsstyring.

Sentralt i arbeidet med interne revisjoner er kvalitetsforbedring. Metodikken som det arbeides etter vektlegger å gi revidert enhet konstruktive tilbakemeldinger slik at dette blir sett på som et naturlig utviklingsarbeid for å styrke kvalitetsarbeidet og forebygge uønskede hendelser.

Divisjonsdirektører er, sammen med avdelingssjefer, ansvarlig for å følge opp resultatet fra interne revisjoner (avvik og anmerkninger) og sørge for lukking av avvik, slik at interne revisjoner fungerer som aktive tiltak i et forbedringsarbeid.

Kon​sernrevisjonen i Helse Sør-​Øst er en uavhengig og objektiv bekreftelses- og rådgivningsfunksjon.

Konsernrevisjonen har ansvar for internrevisjon i det regionale helseforetaket og alle helseforetakene som det regionale helseforetaket eier. 

Konsernrevisjonen skal gjennom en systematisk og strukturert metode og avgivelse av bekreftelse bidra til forbedringer i foretaksgruppens prosesser for virksomhetsstyring, risikostyring og intern styring og kontroll. 

Sist oppdatert 02.07.2025