Beste utdanningsavdeling for LIS i pediatri
Barne- og ungdomsavdelingen ved sykehuset på Lillehammer er tildelt pris for beste utdanningsavdeling for LIS i pediatri. Prisen ble delt ut av Norsk barnelegeforening under foreningens vårmøte i starten av juni.

Leger i pediatrisk spesialisering, FUBU, gjennomførte en spørreundersøkelse blant sine medlemmer i forkant av prisutdelingen. Der svarte LIS-leger fra alle landets barneavdelinger på spørsmål knyttet til utdanningsforholdene.
Gode tilbakemeldinger
Barne- og ungdomsavdelingen på Lillehammer skilte seg ut i særs positiv retning i undersøkelsen. Blant annet ble det vektlagt at LIS-legene på Lillehammer har varierte læringsaktiviteter i sin utdanning, med e-læringskurs, parallellpoliklinikk, gode rutiner for internundervisning, og at LIS får delta i tverrfaglige møter om pasienter med sammensatte problemstillinger.
– Det var en svært hyggelig overraskelse for avdelingen å motta denne prisen. Vi har lenge hatt stort fokus på å legge til rette for et godt utdanningsopplegg for leger i spesialisering i vår avdeling, og har en lang rekke dyktige, dedikerte og engasjerte leger som legger ned en solid innsats for å lykkes med det arbeidet. Dette er derfor en flott anerkjennelse for arbeidet som blir gjort, sier avdelingssjef ved Barne- og ungdomsavdelingen på Lillehammer, Pål Christensen.
Faglig veiledning
Ett av punktene i undersøkelsen som også ble vektlagt i prisutdelingen var om LIS-legene fikk avsatt tid til veiledning. Ifølge FUBU er det slik at 75 prosent av LIS i pediatri oppgir at de ikke den veiledningen de har krav på, mens Barne- og ungdomsavdelingen på Lillehammer sine LIS oppgir at de får avsatt tilstrekkelig med tid til planlagte og regelmessige veiledningsmøter for både veileder og LIS.
– Dette er noe vi jobber mye med, og vi jobber fortsatt for å sikre at dette gjennomføres minst hver fjerde uke, opplyser Christensen.
Han er også glad for at avdelingens LIS-leger oppgir at de alltid får supervisjon og at det er en god tilbakemeldingskultur i avdelingen.
– Vi har etablert gode rutiner for faglig veiledning og fortløpende tilbakemeldinger på jobben som utføres. Vi ser verdien av å sikre at LIS-legene har trygghet i jobben sin ved at de får god nok opplæring før de skal utføre praktiske prosedyrer. Det er i vår og pasientene våre sin interesse at vi utdanner gode barneleger, sier Christensen.