Endringer i foretaksledelsen
Siv Cathrine Høymork er hentet til Helsedirektoratet for å lede sekretariatet for Nasjonalt råd for prioritering og bærekraft i helse- og omsorgstjenesten fra 1. august. Oddbjørn Øien er konstituert direktør Akuttmedisinsk klinikk og Morten Bersvendsen Often er konstituert direktør divisjon Tynset.

Foto: Sykehuset Innlandet
Siv Cathrine Høymork ble ansatt som direktør Akuttmedisinsk klinikk for ett år siden med virkning fra årsskiftet da Sykehuset Innlandet gikk over til fagorganisering. Nå skal hun i ett år bygge opp og lede sekretariatet for Nasjonalt råd for prioritering og bærekraft i helse- og omsorgssektoren og har da permisjon fra Sykehuset Innlandet.
Rådet er opprettet av Helse- og omsorgsdepartementet, og skal være «en nasjonal arena for strategisk og prinsipiell drøfting av prioriteringsspørsmål i hele helse- og omsorgstjenesten og spørsmål som omhandler helse- og omsorgstjenestens bærekraft». Helsedirektoratet har ansvar for rådets sekretariat og kontaktet Sykehuset Innlandet med ønske om at Høymork skulle gå inn i rollen som sekretariatsleder.
– Jeg ønsker Siv Cathrine Høymork lykke til i det viktige og nødvendige arbeidet med prioriteringer og bærekraft i helse- og omsorgssektoren, sier administrerende direktør i Sykehuset Innlandet, Alice Beathe Andersgaard.
Fra før har Høymork blant annet vært direktør i divisjon Habilitering/rehabilitering og assisterende direktør Medisin og helsefag i Sykehuset Innlandet, og avdelingsdirektør Medisin og helsefag, enhet for somatikk og rehabilitering, i Helse Sør-Øst RHF. Høymork var også sekretariatsleder for det forrige nasjonale prioriteringsrådet.
Direktør divisjon Tynset, Oddbjørn Øien, er konstituert direktør Akuttmedisinsk klinikk fra 1. august og i to måneder. HR-sjef og divisjonsrådgiver Morten Bersvendsen Often er konstituert direktør divisjon Tynset i samme periode.
– Jeg er glad for at de takket ja til nye ansvarsområder når det ble klart at Høymorks kompetanse og erfaring er ønsket i det nasjonale rådet. Jeg ser fram til å samarbeide med dem i deres nye roller, sier Andersgaard.
Stillingen som direktør Akuttmedisinsk klinikk vil bli lyst ut.