Følger opp pasienter med søvnapné hjemme

Innlendinger med søvnapné kan nå få rask og enkel oppfølging hjemmefra. Gjennom ny teknologi kan helsepersonell overvåke og justere CPAP-apparater uten at pasientene må møte opp fysisk. Dette reduserer både lange reiser og unødvendige sykehusbesøk.

Publisert 16.09.2024
Sist oppdatert 26.09.2024
Lungesykepleier Roger Lien sitter ved et skrivebord og bruker løsningen AirView
Takket være ny teknologi kan behandlere følge opp søvnapnépasienter digitalt og hjelpe dem akkurat når de trenger det.

Søvnapné, som skyldes trange luftveier i nese og svelg, fører til pustestopp under søvn. Dette kan resultere i døsighet og konsentrasjonsproblemer på dagtid. CPAP-behandling, som tilfører et positivt lufttrykk gjennom en ansiktsmaske, gir betydelig reduksjon i plager. Rundt 7 000 pasienter i Innlandet kobler seg til et CPAP-apparat hver kveld. Tallet er økende.

Raskere behandling og færre reiser 

– Pasientgruppa er stor, og vi ønsker å hjelpe så mange som mulig. Takket være digital hjemmeoppfølging kan vi nå hjelpe pasientene der de er når det er behov for det og unngå unødvendige turer til sykehuset. Dette er spesielt viktig i vårt langstrakte fylke med store reiseavstander, sier Silje Rønn Homlegard, seksjonsleder ved Granheim lungerehabilitering. 

Den nye løsningen sender data fra CPAP-apparatet til sykehuset hver dag og gir helsepersonell mulighet til å fjernjustere apparatet. Slik kan pasienter slippe å møte opp fysisk. Tidligere måtte pasientene komme til sykehuset for kontroller for å få avlest data og justere behandlingen. Dette innebar ofte unødvendige besøk, da mange kontroller viste at alt var i orden. Andre ganger viste avlesingene at pasientene burde ha fått oppfølging tidligere for å justere behandlingen optimalt. 

Lungesykepleier Roger Lien og seksjonsleder Silje Rønn Homlegard
Lungesykepleier Roger Lien og seksjonsleder Silje Rønn Homlegard ser mange fordeler med den nye løsningen. Blant annet blir CPAP-apparater som ikke er i bruk, fanget opp i større grad enn før. De kan da returneres til sykehuset og komme andre pasienter til nytte.

Mål om reduserte ventetider

Så langt følges om lag 2 400 søvnapnépasienter opp hjemmefra gjennom den nye løsningen. 

– Ved å tilpasse oppfølging av pasientene og unngå unødvendige kontrolltimer, har helsepersonell mer kapasitet til å behandle pasienter som virkelig trenger det. Avhengig av behovet setter vi opp en telefon- eller videokonsultasjon, eller kaller inn til en fysisk konsultasjon dersom det er nødvendig. Dette håper vi også kan bidra til å redusere ventetider, sier Silje Rønn Homlegard.

To dataskjermer som viser frem løsningen AirView
I den nye løsningen sorteres pasienter i grupper basert på dataene fra CPAP-apparatene. Slik kan behandlere enkelt identifisere hvilke pasienter som har behov for oppfølging. 

Økt pasientsikkerhet 

Fagmiljøene innen øre/nese/hals og lungerehabilitering i Sykehuset Innlandet har alle innført løsningen, og rapporterer om fornøyde pasienter.

– Noen pasienter er redde for at de vil få mindre oppfølging, men det er faktisk stikk motsatt. Før fulgte vi opp pasientene med årlige kontrolltimer, nå overvåkes de av systemet hver dag slik at vi får fulgt dem opp når det trengs. Dette handler om pasientsikkerhet, sier lungesykepleier Roger Lien.

– I sommer hadde en pasient med seg CPAP-apparatet sitt på ferie til utlandet og opplevde problemer. Takket være fjernjustering kunne vi bistå pasienten umiddelbart og justere maskinen til riktig trykk, til tross for avstanden, legger Lien til.

Fornøyde pasienter 

Tom Gaustad er en av mange søvnapnépasienter som har fått bedre livskvalitet takket være CPAP-behandling. Etter to år med CPAP-apparat føler han seg mye mer opplagt. På sin siste kontroll på Granheim lungesykehus fikk han tilbud om digital hjemmeoppfølging, noe han er veldig fornøyd med.

Søvnapnépasient Tom Gaustad sitter og holder sitt CPAP-apparat

Foto: Privat

I likhet med flere tusen søvnapnépasienter i Innlandet blir Tom Gaustad fulgt opp digitalt gjennom ny teknologi. 

– Jeg blir veldig godt fulgt opp med en ordning som går ut på at behandleren kan overvåke aktiviteten på mitt apparat og yte hjelp etter behov. Det føles trygt. I tillegg er jeg gift med ei som følger nøye med på meg, så jeg blir godt ivaretatt, ler Gaustad.

Gudbrandsdølen synes det er fint å slippe å reise til Granheim, selv om han som pensjonist er heldig å ha tid til rådighet. Han bemerker at de siste dagenes situasjon med flomstengte veger understreker fordelene med hjemmeoppfølging. 

– Når Gudbrandsdalen er helt avstengt og det er vanskelig med omkjøringsmuligheter, kan det jo virke skummelt for oss som er syke. Den kontakten og oppfølgingen jeg får fra Granheim mens jeg er hjemme, er jeg glad for. Jeg vet at min behandler kan følge med og hjelpe meg uten at jeg behøver å reise noe sted, sier Gaustad. 

 

Digital hjemmeoppfølging er blant temaene under Sykehuset Innlandets markering av årets pasientsikkerhetsuke i Helse Sør-Øst. Prosjektleder for digital hjemmeoppfølging, Erlend Høen Laukvik, legger frem hvordan Sykehuset Innlandet har endret oppfølgingen av pasienter som mottar CPAP-behandling for søvnapné. I Sykehuset Innlandet pågår det for tiden et arbeid med å innføre et titalls digitale oppfølgingsløp.

Hør foredraget om digital hjemmeoppfølging i praksis