Laboratoriene med felles nummer for primærhelsetjenesten
Divisjon Medisinsk service sitt kundesenter for rekvirenter i primærhelsetjenesten har fått felles telefonnummer.
Kundesenteret ble opprettet i 2021 og er et tverrfaglig samarbeid mellom de ulike laboratoriene. De ivaretar oppgaver som for eksempel besøk hos rekvirenter, veiledning i prøvetaking og prøvebehandling. De arrangerer også brukermøter for primærhelsetjenesten.
Tidligere har rekvirenter ringt direkte til de ulike laboratoriene, men tirsdag 21. februar ble kundesentertelefonen åpnet med ett felles telefonnummer, som betjenes fra Lillehammer.
– Målet er å kunne yte enda bedre service for våre samarbeidspartnere i primærhelsetjenesten, sier kunderådgiver Vibeke Fredagsvik.
Kundesenteret til laboratoriene i Sykehuset Innlandet mottar flere hundre henvendelser fra rekvirenter i primærhelsetjenesten hver uke. Kundesentertelefonen besvares av personell som kan bistå ved ulike spørsmål om prøvetaking, analyser og prøvesvar.
– Ved å samle telefoner fra primærhelsetjenesten håper vi å sikre rekvirentene både god tilgjengelighet med kort svartid og en enhetlig og god service, sier Fredagsvik.
Ved henvendelse til kundesenteret får innringer et tastevalg for henvendelser til patologi, IT eller ruslaboratoriet. Øvrige henvendelser blir besvart eller satt over til riktig seksjon eller person.
Det er også mulig å sende forespørsler til kundesenteret på e-post.
Kontaktinformasjon til kundesenteret
Telefon: 61 05 02 00
E-post: Kundesenter.PHT@sykehuset-innlandet.no