En mann i rød drakt

Populær læringsarena

Line Fuglehaug, kommunikasjonsavdelingen
Publisert 14.06.2024
Sist oppdatert 21.06.2024
En person i rød drakt

Bestått meget godt

Det var tilbakemeldingen etter at Tuva Narjord gikk opp til fagprøven i ambulansefaget i vår. Hun er én av 19 andreårslærlinger som går opp til fagprøven i ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet i år.

Årlig blir det tatt inn om lag 18 lærlinger i ambulansefag i Sykehuset Innlandet. Læretiden er to år, så tjenesten har til enhver tid rundt 36 lærlinger.

I tillegg har ambulansetjenesten løpende praksisperioder for studenter i paramedisin, der det første kullet fra paramedisinstudiet ved NTNU uteksamineres i disse dager. 

Ved utlysning av nye lærlingplasser i ambulansefaget i vår mottok Sykehuset Innlandet 141 søknader til de 18 plassene, så nåløyet er trangt.

Søkerne kommer fra hele landet, og litt over halvparten inviteres til opptaksprøve.

En person som står ved siden av en gul lastebil

– Vi er veldig fornøyd med at vi har så gode søkertall til lærlingplassene våre. Vi har mange svært godt kvalifiserte søkere. Vi skulle gjerne hatt ressurser til å tilby flere plasser, men det er viktig for oss at antall plasser er tilpasset muligheten til å sikre hver enkelt lærling grundig og god oppfølging og veiledning gjennom hele læreperioden, sier ambulansesjef Ingvild Grønnerud.

Ambulansetjenesten spiller en sentral rolle i utdanningen av nye ambulansefagarbeidere, gjennom en systematisk og grundig opplæring i praktiske ferdigheter, faglig kompetanse og profesjonelle holdninger.

En lærling i ambulansefag jobber under veiledning av erfarne ansatte i ambulansetjenesten.

De deltar i det ordinære operative arbeidet på ambulansestasjonen de er ansatt, og har definerte læringsmål for lærlingtiden.

En gruppe mennesker i et rom

– Kompetansemålene er detaljerte og beskriver alle sider av det å utøve faget i praksis. En ambulansearbeider skal ha grunnleggende kunnskaper om veldig mye knyttet til livreddende førstehjelp, pasientbehandling, vurdering av mange ulike medisinske tilstander, transport av pasienter, håndtering av medisinsk utstyr, kommunikasjon, dokumentasjon og veldig mye mer, forteller Ingvild Grønnerud.

Ambulanselærlingene i Sykehuset Innlandet er spredt på flere av de totalt 26 ambulansestasjonene i opptaksområdet.

Den nybakte ambulansefagarbeideren Tuva Narjord, som nylig besto fagprøven med glans, har hatt sine to år som lærling ved ambulansestasjonen på Tynset. 

Fagprøven tok hun på Hamar.

– Det er stor forskjell å jobbe ved stasjonen på Tynset og på Hamar eller andre større byer. På Tynset har vi færre oppdrag, men oppdragene tar som regel lenger tid på grunn av avstandene, og vi har ofte pasienten i bilen lenge før vi kommer til sykehus, sier hun.

En person i rød jakke

Før fagprøven hospiterte Tuva ved stasjonen på Hamar noen dager som en del av forberedelsene.

– Det var både uvant og litt hektisk å hospitere ved stasjonen på Hamar. På vei til sykehus med pasienter har vi ulike gjøremål som å triagere pasienten, foreta vitale målinger, utføre symptomatisk behandling og sette PVK (perifert venekateter) hvis pasienten har behov for det. Vi skal også melde inn pasienten til mottak før ankomst, og oppgi estimert ankomsttid. Når avstanden til sykehus var langt kortere enn på de fleste oppdragene jeg er vant til, ble det litt omstilling, men det var både spennende og lærerikt, sier hun.

Hospiteringsdagene på Hamar ble svært innholdsrike.

Den ene dagen var det knapt tid til lunsjpause.

– Det var intense, men veldig nyttige dager. Oppdragene sto i kø, og vi hadde varierte oppdrag der jeg fikk prøve meg på ulike pasientsituasjoner. Jeg fikk blant annet være med på avansert smertelindring og jeg fikk et godt innblikk i sykehusene både på Hamar og i Elverum, og samarbeidet med ulike legevakter, forteller hun.

Og selve fagprøven gikk som kjent veldig bra.

En person i rød jakke

En av dem som hadde Tuva som makker under hospiteringsdagene på Hamar var ambulansearbeider Espen Furuhaugen. 

- Det er viktig at vi ansatte legger til rette for at lærlingene skal få et så godt læringsutbytte som mulig i alle pasientsituasjoner, og bidra til at de blir trygge på utøvelsen av faget. Vi har også et ansvar for å videreføre gode verdigrunnlag og holdninger for de nye som skal inn i yrket, sier han.

Alle ansatte i ambulansetjenesten har et felles ansvar for kompetanseoverføring til lærlinger, i den daglige driften i tjenesten.

Fagveileder har hovedansvaret for at lærlingen gjennomgår nødvendig opplæring i henhold til opplæringsplanen og får tilbakemeldinger om faglig utvikling underveis i lærllingperioden.

Divisjon Prehospitale tjenester har for tiden 21 fagveiledere for ambulanselærlinger og 25 veiledere for paramedisinstudenter. 

En lege og en pasient

Tuva Nerjord skryter av veiledningen hun har fått i læretiden på Tynset, som har lagt et godt grunnlag for den nylig gjennomførte fagprøven. Her sammen med sin fagveileder Hans Thoms Ädling.

– Det har vært to spennende år med kontinuerlig påfyll av kunnskap og erfaring. Jeg har hatt en trygg og god veileder og gode kollegaer, som har vært både tydelige og tilgjengelige. Jeg har fått hjelp til å tilegne meg viktig teoretisk kunnskap, og fått mange muligheter til å prøve meg på ulike pasientbehandlinger, sier hun.

Hun mener de geografiske ulikhetene i Innlandet gir en unik mulighet for læring, og er veldig fornøyd med å ha hatt læretiden akkurat på Tynset.

En person i rød frakk som holder en baby i en sykehusseng

– I distriktet er det ofte store avstander og langt til nærmeste sykehus, og vi får bryne oss på mange utfordrende pasientsituasjoner. Selv om det kan være både krevende og stressende, er det veldig lærerikt og gir viktige erfaringer å ha med seg videre i yrkeslivet. Det er ganske unikt for Innlandet, sier Tuva Narjord.

Ambulansetjenesten i Sykehuset har også jevnlig praksisstudenter fra bachelor i paramedisin ved NTNU på Gjøvik.

Gjennom praksisperioden får studentene muligheten til å anvende og videreutvikle sine ferdigheter under veiledning av erfarne ambulansepersonell.

Sivert Anathon Larsen har ett år igjen av studiet, og sitter i studieprogramrådet for utdanningen. Han mener praksisen er svært verdifull for studentene.

– Viktigheten av å ha praksis under utdanningsløpet er stor, fordi det er et fåtall som har prehospital erfaring før studiestart. Det hadde heller ikke jeg før jeg startet på studiet, og jeg setter derfor praksisperiodene vi har hatt høyt. Det er en god læringsarena med ganske bratt læringskurve for de fleste, sier han.

Han fullroser gode veiledere i ambulansetjenesten.

– Dette var første gang jeg skulle fungere som pasientbehandler i ambulansetjenesten, og det var svært lærerike uker. Vi får god og tett oppfølging av flinke veiledere som gir oss veldig godt utbytte av den 10 uker lange praksisperioden, sier Larsen.

I tillegg til praksis i ambulansetjenesten har paramedisinstudentene i løpet av de tre årene på studiet perioder med praktisk arbeid ved legevakt og spesialavdelinger i sykehus som eksempelvis sengepost, AMK eller akuttmottak, i tillegg til psykisk helsearbeid.

– Praksisperioden med psykisk helsearbeid hjalp meg både til å forstå bedre ulike psykiske diagnoser vi lærte om under den teoretiske delen, og ikke minst hvordan vi på en god måte kan møte mennesker med psykiske helseutfordringer, sier han.

Larsen får støtte fra Ida Annie Johnsen, som er avgangsstudent fra det første kullet paramedisinere ved NTNU Gjøvik.

Hun har også jobbet i ambulansetjenesten i Innlandet ved siden av studiet. 

En gutt som smiler til kameraet

- Praksis er gull. Utdanningen ved NTNU Gjøvik utmerker seg også ved at vi får praksis både innen psykiatri og innsikt i politiets oppgaver i tillegg til prehospitale tjenester, sier hun.

(Foto: Bjørn Kvaal/NTNU)

Nå er Ida Annie Johnsen ferdig utdannet og ser fram til arbeidslivet. Drømmen er å bli redningsmann på helikopter.

– Jeg vil anbefale paramedisinutdanningen hvis man er interessert og er egnet, sier hun.

 

En gruppe mennesker i røde uniformer

Det første kullet paramedisinere ved NTNU Gjøvik ble uteksaminert i vår.

(Foto: Kari Bjerke Gjærde/NTNU)

 
Vi ønsker nye lærlinger og praksisstudenter velkommen til ambulansetjenesten fra høsten. PREHOSPITALE TJENESTER - FØRST OG FREMST