Registrer ankomst og betal med mobilen
De første pasientene med timeavtale ved Sykehuset Innlandet kan nå registrere ankomst og betale for timen via mobil eller automat. Først ut er nevrologisk avdeling og laboratoriet ved sykehuset i Lillehammer.

I praksis betyr dette at pasientene får løpende informasjon via sms og skjermer på sykehuset, og slipper å stå i kø for å snakke med ansatte i skranken hvis de ikke har et spesielt behov for det.
Ved ankomst registrerer pasientene seg selv, enten via sms eller automat i servicetorget ved hovedinngangen på sykehuset. Underveis får de løpende informasjon via sms og skjermer i ventesonene. Når timen nærmer seg, får de beskjed om å gå til angitt ventesone, før ny beskjed når behandler er klar. Ved avreise kan betaling skje via Vipps.
Fra skranke til skjerm
Ordningen gir frihet til å kunne vente der man selv ønsker.
– Dette er et viktig steg mot en mer forutsigbar og brukervennlig opplevelse for pasientene våre, slik vi kjenner det fra andre områder i samfunnet, for eksempel hos fastlegen og på flyplassen, sier avdelingssykepleier Karoline Inett Sørum Trangerud ved nevrologisk poliklinikk på sykehuset i Lillehammer.
Hun understreker at de pasientene som trenger vil få hjelp.
– Løsningen er enkel å bruke, og ansatte vil være til stede for å hjelpe alle som trenger det i overgangsfasen. Vi er også tilgjengelige i skranken som før for de som har behov for det, sier Trangerud.
Pilotperiode
Løsningen tas først i bruk gjennom en pilotperiode ved nevrologisk avdeling sine poliklinikker på Lillehammer fra 14. oktober, og ved laboratoriet på Lillehammer fra 15. oktober. Deretter planlegges videre innføring ved andre avdelinger i helseforetaket. Alle helseforetak i Helse Sør-Øst får samme løsning.