-
Vi har tatt i bruk nytt journalsystemDu kan oppleve at vi bruker noe lenger tid på å svare på telefonen og hjelpe deg i ekspedisjonene. Vi ber om forståelse for ulempen.
Service i front
Det var mye å sette seg inn i da administrerende direktør Alice Beathe Andersgaard hospiterte ved servicetorget på Lillehammer nylig.

Servicetorgene spiller en sentral rolle i hverdagen på sykehuset, og er på mange måter sykehusenes ansikt utad og et knutepunkt for pasientlogistikk og drift.
– Vi er første kontaktpunkt for mange av dem som kommer til sykehuset. Noen gruer seg, noen er spente og mange kan være i en vanskelig og sårbar situasjon. Vi møter alle slags mennesker, sier seksjonsleder Erik Reistad når han tar imot hospitanten.
Varierte oppgaver
Over en kopp kaffe får hospitanten er rask gjennomgang av servicetorgets mange oppgaver. Erik ramser opp.
– Vi er ikke bare en informasjonsskranke som svarer på spørsmål om hva som er hvor, busstider og annet, selv om det er en viktig del av arbeidsdagen vår. Her har vi mange og svært varierte oppgaver, som blant annet innebærer at de ansatte må kunne beherske et 20-talls forskjellige digitale verktøy i arbeidshverdagen, forteller han.

– Selv om mengden brevpost stadig reduseres, er det mye pakkepost i form av prøver og utstyr, medikamenter og annet som må sendes, forklarer Trine Elisabeth Pedersen.


Arbeidsfordeling
Alle sykehusene i Innlandet har egne servicetorg, og noen oppgaver har de fordelt mellom seg. Mens servicetorgene på Gjøvik og Elverum har ansvaret for sentralbordfunksjoner, har for eksempel Lillehammer og Hamar ansvar for å svare telefoner for Pasientreiser utenom deres åpningstid på ettermiddag, kveld og helg.
Det er også flere større prosjekter på gang som involverer servicetorgfunksjonene, som for eksempel prosjekt helselogistikk med innføring av selvbetjeningsløsninger for oppmøteregistrering og betaling, etablering av ny arkivløsning med felles dokumentsenter og forbedring av telefonitjenester, for å nevne noe.
– På Lillehammer har vi blant annet overtatt oppmøteregistreringen for pasienter til nevrologisk avdeling, og skal nå gjøre det samme for kreftenheten. Erfaringen er at dette er en god løsning for pasientene samtidig som det frigjør ressurser ved avdelingene, sier Erik.
Servicetorget på Lillehammer betjener også pasienter som henvender seg på telefon til flere av poliklinikkene, og hospitanten registrerer at det stadig er kø på linja.

– Det er tidvis stor pågang fra pasienter som skal avbestille eller flytte time, har spørsmål om forberedelser til timen, når de får time til operasjon og mye annet de lurer på, forklarer Elisabeth Vang, som ikke lar seg stresse av antall innkommende anrop.
– Dere utfører mange viktige oppgaver for å sikre god flyt i sykehushverdagen og yter god service til våre pasienter, pårørende og besøkende. Dagen i dag har vist at dere har både endringsvilje og et stort engasjement for å utforme framtidens tjenestetilbud, sa Alice Beathe før hun takket for en fin dag.