Viktig at pasientene møter opp

Første halvår i år var det 111 000 pasienter som ikke møtte til timen sin ved sykehusene i Helse Sør-Øst. I Sykehuset Innlandet fortsetter utviklingen med en synkende andel pasienter som ikke møter til oppsatt time.

Publisert 31.07.2024
Sist oppdatert 15.08.2024
En person som sitter ved et bord
Meld fra så tidlig som mulig hvis du ikke kan møte til avtalt tid. Da kan sykehuset kalle inn andre pasienter som trenger behandling.

– Det vil være til stor hjelp hvis flere pasienter møter opp til avtalt tid, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt.

De seks første månedene i år var det nesten 2,9 millioner konsultasjoner ved sykehusene i Helse Sør-Øst. 3,9 prosent av pasientene møtte ikke til timen sin. 

– Dessverre er det fortsatt mange som ikke møter, og det betyr at sykehusene ikke får behandlet så mange pasienter som de kunne gjort, sier Terje Rootwelt. 

En mann som smiler og sitter ved et skrivebord
Terje Rootwelt, administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF.

Han mener det er ekstra viktig at pasientene møter som avtalt i tiden som kommer.

– Nå skal sykehusene jobbe intenst med å redusere ventetidene, og det blir satt av ressurser for å klare det. Da er det avgjørende at også pasientene stiller opp, mener Terje Rootwelt.

Selv om det fortsatt er mange pasienter som uteblir fra timen sin, har det likevel vært en liten bedring de siste årene. Første halvår i 2022 var det 4,3 prosent som ikke møtte, og i fjor var tallet for samme periode 4,1 prosent. Hittil i år har andelen sunket med ytterligere 0,2 prosentpoeng.

– Det viser at både pasientene og de ansatte på sykehusene har blitt flinkere. Pasientene skjønner hvor viktig det er at de møter opp, og sykehusene har blant annet innført systemer hvor de minner pasientene på timen sin, sier Rootwelt.

Diagram, søylediagram
Andel ikke møtt per sykehus og helseforetak første halvår 2023 og 2024. Tallene for Lovisenberg Diakonale Sykehuset er oppdatert til og med mai 2024.

Han sier at det skal lite til før sykehusene kan behandle langt flere pasienter enn i dag. 

– Hvis for eksempel andelen pasienter som ikke møter reduseres fra 3,9 til 3,6, utgjør det om lag 17 000 pasienter i året. Det ville bidratt betydningsfullt til å redusere ventetidene, sier Rootwelt.

Helseforetak og sykehus

Konsultasjoner

Antall ikke møtt

Andel ikke møtt

Akershus universitetssykehus HF

410 337

17 462

4,3

Oslo universitetssykehus HF

574 002

18 419

3,2

Sykehuset Innlandet HF

278 257

10 154

3,6

Sykehuset i Vestfold HF

238 301

8 841

3,7

Sørlandet sykehus HF

283 903

10 932

3,9

Sykehuset Telemark HF

140 865

5 745

4,1

Sunnaas sykehus HF

5 299

82

1,5

Sykehuset Østfold HF

268 302

8 837

3,3

Vestre Viken HF

414 192

17 923

4,3

Betanien Hospital

17 777

296

1,7

Diakonhjemmet Sykehus

88 388

4 415

5,0

Lovisenberg Diakonale Sykehus

107 956

7 445

6,9

Martina Hansens Hospital

17 005

312

1,8

Revmatismesykehuset

7 405

83

1,1

Totalt

2 851 989

110 946

3,9


Tallene for Lovisenberg Diakonale Sykehuset gjelder til og med mai 2024

Rootwelt er klar over at det ikke alltid passer med en oppsatt time, men han mener det da er viktig at pasientene sier ifra hvis de ikke kan møte.

– Meld fra så tidlig som mulig hvis det ikke er mulig for deg å møte til avtalt tid. Da kan sykehusene innkalle andre pasienter som trenger behandling, ansatte får gjort jobben sin, og vi får utnyttet utstyret vårt på en bedre måte, sier Rootwelt.

De som mottar innkallingsbrev digitalt, kan avbestille eller be om endring av timeavtale på helsenorge.no. For å unngå gebyr, er det viktig å avbestille eller endre timen senest 24 timer før oppsatt tidspunkt. For at sykehusene skal få utnyttet kapasiteten sin best mulig, er det imidlertid viktig å si i fra så tidlig som mulig.

Stadig flinkere pasienter i Innlandet

Direktør medisin og helsefag i Sykehuset Innlandet, Ellen Henriette Pettersen er glad for at pasientene i Innlandet stadig blir flinkere til å møte til avtalt time. Både i fjor og i år har det vært en reduksjon i andelen som ikke møtte.

En kvinne som bruker briller
Ellen Henriette Pettersen, direktør medisin og helsefag i Sykehuset Innlandet.

– Sykehuset Innlandet har i flere år jobbet målrettet med tiltak for å øke oppmøteandelen blant pasientene, sier Pettersen.

Hun trekker fram innføringen av digitale brev og pasientinformasjon, og mener det har positiv effekt at Sykehuset Innlandet tilbyr sms-varsling både to og fire dager i forkant av timen.

– I tillegg har vi telefonisk kontakt med enkelte pasientgrupper, sier Pettersen.