Alle pasienter som har hatt et brudd som ditt, vil få tilbud om digital oppfølging. Dette betyr at du får en sms med en lenke til et spørreskjema. SMS-meldingen vil komme i etterkant av operasjonen eller behandlingen. Når du får denne, avhenger av bruddet ditt, men vanligvis vil det være mellom 1-3 måneder etter operasjonen. Du blir bedt om å logge inn med BankID og svare på spørsmål om hvordan du har det. Du vil også motta spørreskjemaer 1, 6 og 10 år etter operasjonen eller behandlingen, slik at vi kan følge med på utviklingen etter bruddet.
Spørreskjemaene er utformet for å gi oss god informasjon om helsetilstanden din etter behandlingen. Basert på svarene dine vil vi vurdere om du har hatt en god bedring eller om resultatet er dårligere enn forventet. Hvis vi ser at det er nødvendig, vil du bli kalt inn til en kontroll på poliklinikken, eventuelt med røntgenundersøkelse.
Hvorfor digital oppfølging?
Det er flere fordeler med digital oppfølging etter et brudd. Mange pasienter slipper unødvendige kontroller, og vi kan bruke mer tid på de som trenger tettere oppfølging. Dette gjør det enklere for oss å oppdage pasienter som trenger ekstra oppfølging, og du får muligheten til å medvirke i oppfølgingen av din egen helse. I tillegg får vi bedre innsikt i hvordan pasienter opplever bedringen etter bruddskader.
Kontroll på poliklinikk
Uavhengig av den digitale oppfølgingen, vil legen din vurdere om du også trenger en kontroll på poliklinikken med røntgen. Dette gjelder særlig for pasienter med større eller mer kompliserte skader, eller hvis det har vært utfordringer under behandlingen.
Dersom du føler at du trenger en poliklinisk kontroll, kan du alltid ta direkte kontakt med avdelingen du ble behandlet på, uavhengig av resultatene fra den digitale oppfølgingen.
Hvis du ikke kan ha digital oppfølging
Hvis du ikke svarer på den digitale oppfølgingen, vil du ikke automatisk bli kalt inn til en poliklinisk kontroll. Det er derfor viktig at du gir oss beskjed dersom du ikke har mulighet til å svare digitalt. Ta kontakt med avdelingen hvis du har problemer med å bruke det digitale systemet. Da kan vi enten kontakte deg per telefon eller sette deg opp til en kontroll. Dette gjelder hvis du:
- ikke kan lese norsk
- ikke kan svare på spørsmål digitalt
- har reservert deg mot digital kommunikasjon