Behandling

Øredreninnleggelse hos barn, Gjøvik

De fleste barn opplever en eller flere episoder med akutt mellomørebetennelse. Det går oftest over av seg selv, eller må behandles med antibiotika. I noen tilfeller blir ørebetennelsen og væskedannelsen i mellomøret kronisk. Barnet kan da få nedsatt hørsel som kan påvirke språkutviklingen. I slike tilfeller kan det være aktuelt å operere inn et ventilasjonsrør (dren) i trommehinnen.

Et dren er en liten plast- eller titansylinder som blir plassert gjennom trommehinnen slik at luft kan strømme fritt inn i mellomøret. Korttidsdren er minst, det står på plass i ca. 1 år og faller oftest ut av seg selv. Langtidsdren er større, det sitter bedre fast i trommehinnen og faller sjeldent ut. Du vil få informasjon om hvilken type ventilasjonsrør som skal brukes.

Å legge inn dren er en vanlig behandling med få komplikasjoner.

Før

Det er viktig at barnet er friskt de siste ukene før operasjonen.

Barn som skal legges i narkose, må faste før operasjonen. Det vil si at barnet ikke kan spise eller drikke fra midnatt kvleden før inngrepet (heller ikke om morningen på selve operasjonsdagen). Dersom operasjonen skal skje litt ut på formiddagen, kan barnet få drikke inntil et halvt glass sukkerholdig saft senest to timer før narkosen blir gitt.

En pårørende kan være med inne på operasjonsstua inntil barnet har sovnet.

På operasjonsdagen blir barnet undersøkt av lege. Dere får informasjon om operasjonen, mulige komplikasjoner og andre viktige opplysninger.

Det kan bli noe venting før operasjonen da andre operasjoner kan ta lengre tid enn planlagt.

Under

Barnet får narkose eller lokalbedøvelse. 

Kirurgen lager et lite hull i trommehinnen, væske i mellomøret kan suges ut, og drenet blir satt på plass. I noen tilfeller drypper kirurgen inn øredråper, som også skal brukes hjemme i noen dager etter operasjonen. 



g_df890f4c_9390_401b_a24f_ce7eb25574d4

Etter

Etter operasjonen blir barnet observert på et oppvåkningsrom. Dersom inngrepet har gått fint, kan dere reise hjem etter noen timer.

Inngrepet gir lite eller ingen smerter, men narkosen kan gi lett ubehag, irritabilitet og kvalme. Barnet kan ta smertestillende (for eksempel Paracet) i den dosen som står på pakken.

Hørselen vil ofte være bedre allerede like etter operasjonen.

Lege skriver ut resept på øredråper eller andre medisiner om det er behov for det. Kontroll etter operasjonen skjer hos fastlegen med mindre noe annet er avtalt. I enkelte tilfeller kontrolleres pasienten videre hos privatpraktiserende øre-nese-hals-lege eller ved ØNH poliklinikk.

Barnet kan vanligvis gå tilbake i barnehagen/på skolen dagen etter operasjonen.

Øret må holdes helt tørt den første uken etter operasjonen. Deretter kan barnet bade uten beskyttelse i øret. Skal barnet til utlandet, bør øret beskyttes ved bading på grunn av en annen bakterieflora enn i Norge. Bruk for eksempel en bomullsdott med fet salve/vaselin i øregangen, eller kjøp et spesialprodukt fra apoteket.

Vær oppmerksom

Komplikasjoner som kan skje:

  • Væske: Øret kan begynne å renne etter operasjonen. Vent og se i et par dager, før du forsøker å skylle med eddik. Bland 1 del husholdningseddik 7 % med 3 deler kokt vann. Avkjøl til omtrent kroppstemperatur. Drypp/skyll dette i øret 2 ganger daglig med en 10 ml sprøyte.
  • Sprekk i trommehinnen: Kan skje hvis drenet faller ut eller et langtidsdren blir fjernet og hullet ikke gror. Hullet kan senere bli lukket med en operasjon.
  • Arr: Alle former for irritasjon av trommehinnen (gjentatte ørebetennelser og flere drensbehandlinger) kan gi kalkdannelse i trommehinnen. Dette er ufarlig og påvirker som oftest ikke hørselen.
  • Infeksjon: Ørebetennelse kan oppstå selv om et dren er på plass. Det kan også oppstå infeksjon i trommehinnen rundt selve drenet. Øredråper er oftest tilstrekkelig behandling i slike tilfeller.
Det kan bli aktuelt med ny operasjon dersom drenet ikke faller ut av seg selv. Andre ganger faller drenet ut raskt, og hvis det har dannet seg ny væske kan det bli behov for ny operasjon.

Kontakt

Sykehuset i Gjøvik Øre/nese/hals, Gjøvik

Kontakt Øre/nese/hals, Gjøvik

Oppmøtested

Inngang 6, plan 0

Vår besøkstid

Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Besøkstider
  • I dag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Mandag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Tirsdag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Onsdag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Torsdag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Fredag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Lørdag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
  • Søndag
    • 12:00 - 13:00
    • 18:00 - 20:00
Sykehuset på Gjøvik sett ovenfra.

Sykehuset i Gjøvik

Kyrre Grepps gate 11

2819 Gjøvik

Transport

​Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell. 

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.   

Rutetider for Helsebussen Dombås - Lillehammer - Gjøvik (helsenorge.no)​ 

Nærmeste busstopp ligger i Ludvig Skattums gate og Johan Sverdrups gate, rett ved sykehuset. 

Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider​ (entur.no)​

  • ​Pasienter og besøkende kan parkere i sykehusets parkeringshus i Ludvig Skattums gate​. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 08.00-16.00. Det er også parkeringsmuligheter i gatene omkring sykehuset. Betaling skjer forskuddsvis med mynt eller i parkeringsselskapets app​, eller etterskuddsvis med kreditt- eller bensinkort. Parkering koster 35 kroner per time / 99 kroner per døgn ​(med forbehold om endringer).
  • Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på østsiden (3 plasser) og vestsiden (2 plasser)​ av Ludvig Skattums gate ved sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
  • Elbil-parkering finnes i sykehusets parkeringshus (parkering mot avgift).​
  • Handikap-parkering finnes ved hovedinngang og legevakt. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
  • Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.​​

Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

Praktisk informasjon

Sykehuset i Gjøvik har eget apotek.

Sykehusapoteket Gjøvik (sykehusapotekene.no)

Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.

Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.

Informasjon om besøk og besøkstider

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

Les mer om egenandel og frikort

​Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster. Det er derfor ikke tillatt med blomster på sykehuset. 

Vær oppmerksom på at en del også reagerer allergisk på parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. ​

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.​​

Serv​ering 

Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt. 

Mer om matservering og menyoversikt  

​Kan​​​tine 

Kantine ligger i 4. etasje og er åpen for pasienter og pårørende. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.​​00. 

Mer om kantinetilbudet og åpningstider​ 

​​K​iosk 

Narvesen ligger ved sykehusets hovedinngang i 1. etasje. 

Åpni​ngs​tider 

  • Mandag til fredag: 07.00-20.00 
  • Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.​

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

​​​Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset. 

Mer informasjon om pasientverter

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. 

For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​s​​​org 

En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​ 

Ritu​​​aler 

Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. 

Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.

​Gjeldende smittevernregler

​Det finnes fellesrom med TV. I fellesstuene og på venterom finner du diverse aviser og magasiner til fri disposisjon. Aviser og magasiner kan også kjøpes i kiosken på sykehuset. 

Pusterommet er et trenings- og aktivitetssenter som tilbyr tilpasset fysisk aktivitet til kreftpasienter. Det er også en møteplass og sosial arena for pasienter i samme situasjon.

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ 

Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionom​​​en kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende

Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

Les mer om rett til tolk