Behandling
Søvnsykdommer - CPAP-behandling
Pustestopp under søvn (søvnapné), skyldes trange luftveier i nese og svelg (obstruktiv søvnapné/OSA). Den mest effektive behandlingen er PAP/CPAP levert av en kompressor koblet til nese/ansikt med en maske og luftslange. Det positive lufttrykket når frem til svelget og holder luftveiene åpne gjennom natten. Behandlingen krever egeninnsats for å etablere gode vaner. Dette innebærer daglig påmontering og rengjøring av utstyret. Mange trenger flere uker for å bli komfortable med behandlingen.
Noen er plaget med pustestopp når de sover. Dette kalles søvnapné og skyldes vanligvis trange luftveier i nese og svelg. Søvnapné kan medføre døsighet og konsentrasjonsproblemer på dagtid. Behandling kan lindre symptomene for mange.
Les mer på helsenorge.no
Behandling med PAP/CPAP reduserer risiko for hjerte- og karsykdom, særlig hos unge personer, og bedrer søvnighet og livskvalitet.
Før
Oppstarten skjer vanligvis ved god opplæring og tilpasning av maske på sykehus på dagtid. Du vil deretter få med utstyret hjem. Deretter prøver du utstyret hjemme i en periode - eventuelt på sykehus. Videre blir du fulgt opp med justering av utstyret og oppklaring av spørsmål du har. Enkelte sykehus tilbyr fjernstyring av maskinen gjennom en løsning for avstandsbehandling.
For noen pasienter kan det være nyttig å ta med partner til informasjonstimene.
NB! Sjekk hvilken maskin du har.
Hvis du har ResMed Airsense 11, finner du navnet på siden av maskinen. Hvis du har ResMed Airsense 10, står navnet foran på maskinen.
ResMed Airsense 11:
Oppvåkninger
I begynnelsen kan CPAP-utstyret forstyrre søvnen din, og du kan oppleve flere oppvåkninger i løpet av natten enn det du er vant til. Dette er som regel bare en overgang. Du vil etter all sannsynlighet sove bedre med utstyret etterhvert. Dersom du skulle våkne på grunn av ubehagelig høyt lufttrykk fra CPAP'en din så anbefaler vi at du slår maskinen av og på igjen ved hjelp av start/stopp-knappen. Trykket på CPAP vil da roes ned og lavt trykk som ved innsovning.
Støy
Apparatet er konstruert for å minimere støy. Kontroller derfor at apparatet er riktig satt sammen. Det vil ofte kunne oppstå støy hvis fuktkammeret ikke er godt nok satt på plass. Dersom du er var for lydene fra apparatet, anbefaler vi å plassere maskinen på gulvet ved siden av sengen. Dette vil også bidra til mindre støy ved eventuell kondens. Dersom det er lekkasjer og lyder fra masken, bør du se over masken din og sjekke at den er satt sammen riktig. Dersom du er plaget med maskelekkasje, se punkt om lekkasje. Har du mye kondens i masken og slange, vil dette skape støy. Se punkt om fukter.
Lekkasje
Alle masker har en utluftningsventil, her skal det komme ut luft. Holder du hånden foran masken din og kjenner en luftstrøm, er det mest sannsynlig luft fra ventilen og ikke nødvendigvis en lekkasje.
Ved maskelekkasje er det lurt å sjekke masken. Se etter rifter og hull i maske eller slange. Ved bruk over tid, kan hodereimer bli løse. Hvis du ikke lenger lykkes å få strammet hodereimen hensiktsmessig stram, kan det være på tide å bytte hodereim eller maske. Hodereimen kan med fordel vaskes i varmt vann og lufttørkes etterpå. Dette vil bidra til at den strammer seg noe sammen igjen. Kontakt avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler for å få nytt utstyr ved behov.
For at masken skal sitte best mulig, er det lurt å vaske maskeputen hver morgen for å få bort fett eller rester av krem på masken. Gjør du dette, vil masken sitte bedre om kvelden.
Dersom du har mye skjegg, vil det uansett bli noe lekkasje. Har du kraftig skjeggvekst, kan det være et tips å barbere seg om kvelden. Masken sitter bedre ved direkte kontakt hud mot hud. Vi kan oppfordre deg til å trimme eller fjerne skjegg, men har forståelse for at ikke alle ønsker det. Vil du beholde skjegget, må du godta litt lekkasje.
Lekkasjen behøver ikke være problematisk med tanke på behandlingen. Apparatet vil likevel behandle din søvnapné, men den kan være plagsom på grunn av støy. Apparatet vil øke trykket for å kompensere for lekkasjen.
Dersom du våkner om natten av mye lekkasje og støy, kan det være lurt å skru av og på igjen. Når det er litt lekkasje fra masken, må apparatet kompensere for denne lekkasjen ved å øke trykket. Da kan det bli enda mer lekkasje. Når du skrur apparatet av og på, senkes trykket ned til et minimumstrykk og ny innsovningstid. Da blir det mindre lekkasje igjen. Dersom masken er kommet ut av posisjon, kan du løfte masken ut fra ansiktet og få maskeputene i nøytral posisjon på ansiktet igjen. Du kan vurdere å etterstramme stroppene, men vær oppmerksom på at masken ikke blir for stram på ansiktet. Du kan gjennomføre en kontroll av masketilpasningen på følgende måte:
1. Ta på masken
2. I +MER sveiper du til og trykker på Masketilp. Velg Kjør masketilpas., og apparatet begynner å blåse luft-
Indikerer at masken sitter godt
Indikerer lekkasje, juster maske og hodestropper
3. For å stoppe masketilpasningen trykker du på start/stopp knapp.
Dersom det ikke er mulig å få til en god maskeforsegling og lekkasjeproblemet fortsetter, samt forstyrrer nattesøvnen; bør du ta kontakt med poliklinikken for å prøve ut nye masker og finne en som passer deg bedre.
Tar du av masken i søvne?
Vi har ikke kontroll over det vi gjør mens vi sover. Dersom du våkner og oppdager at masken er av, er det viktig å ta den på igjen. Det å rive av seg masken i søvne kan være en overgangsfase og er en av de vanligste startvanskene. De fleste trenger litt tid til å bli vant til behandlingen. Dersom dette blir et vedvarende problem, vennligst ta kontakt med poliklinikken.
Justere fuktighetsnivået
Kalibrering hver 14. dag
Hver 14. dag vil apparatet gjennomføre en kalibrering. Den vil da blåse og lage lyd i noen sekunder. Dette forutsetter at den er tilkoblet strøm og apparatet ikke er i bruk. Oppdateringer av programvaren skjer også når apparatet ikke er bruk, derfor bør apparatet til enhver tid være tilkoblet strøm.
Hvordan og hvor ofte bør jeg vaske masken?
Trenger CPAP årlig service?
Hvor ofte skal filter på CPAP byttes?
Hvordan får jeg ut luftuttakspakningen?
Demontering
- Finn luftuttakspakningen på innsiden av apparatet, og løsne den ved å trykke bestemt på klemmen.
- Fjern luftuttakspakningen ved å trekke den ut gjennom porten på baksiden av apparatet.
Remontering
- Hold luftuttakspakningen med forseglingen pekende til venstre og klemmen pekende forover.
- Kontroller at luftuttakspakningen er riktig innrettet, og sett utgangskontakten inn i porten.
- Kontroller at luftuttakspakningen er satt riktig inn.
Hvor ofte kan jeg få ny maske?
Hvor får jeg tak i forbruksmateriell?
Apparatmeldinger
Melding på apparatet og mulig årsak |
Løsning |
---|---|
Stor lekkasje oppdaget. Sjekk fukteren eller sidedekslet. Fukterkammeret eller sidedekselet er kanskje ikke riktig innsatt. | Sørg for at fukterkammeret eller sidedekslet er riktig innsatt. |
Stor lekkasje påvist. Koble til slangen. Det er mulig luftslangen ikke er riktig tilkoblet. Masken kan være feil påsatt. | Sjekk at luftslangen er koblet godt til i begge ender og sørg for at masken er riktig tilpasset. Se brukerveiledningen til masken for tilpasningsinstruksjoner, eller bruk funksjonen Masketilpasn. for å kontrollere maskens tilpasning og forsegling. |
Slange blokkert. Kontroller slangen. Luftslangen kan være blokkert | Kontroller luftslangen og fjern eventuelle blokkeringer. Trykk på Start behandling / Standby-knappen for å starte apparatet på nytt. |
Skrivebeskyttet kort. Ta ut, lås opp og sett inn igjen SD-kortet. SD-kortet kan være i låst posisjon. | Flytt bryteren på siden av SD-kortet fra låst posisjon til ulåst posisjon, og sett det inn på nytt. |
Systemsvikt. Se brukerveiledning. Feil 4 Apparatet kan ha blitt stående i et varmt miljø. Luftfilteret kan være blokkert. Det kan være vann i slangen. | La det kjøles ned før det tas i bruk igjen. Koble fra strømledningen, og koble den til igjen for å starte opp apparatet på nytt. Undersøk luftfilteret og skift det ut hvis det er tilstoppet. Koble fra strømledningen, og koble den til igjen for å starte opp apparatet på nytt. Tøm vannet fra luftslangen. Koble fra strømledningen, og koble den til igjen for å starte apparatet. |
Systemfeil. Se brukerveiledning. Feil X. Det har oppstått en feil på apparatet. | Slå av strømmen og start apparatet igjen. Hvis feilen vedvarer, kontakt helsepersonell. Ikke åpne apparatet. |
Enkel feilsøking
Hvis det skulle oppstå problemer, ta en titt på følgende feilsøkingsemner. Hvis du ikke greier å rette opp i problemet, se på spørsmål og svar lenger nede. Ta kontakt med oss hvis du ikke finner svar på problemet ditt , eller ikke lykkes i å rette opp i det.
Problem |
Mulig årsak/løsning |
---|---|
Det lekker luft fra masken min. | Masken kan være satt på feil. Sørg for at masken er satt på riktig. Se brukerveiledningen som ligger i vesken sammen med apparatet ditt, bruke funksjonen for masketilpasning (du finner den under +MER i apparatets touchskjerm) eller se videoen Mask Fit i myAir-appen. Du kan også se demonstrasjonsvideoer om de ulike masketypene. |
Nesen min blir tørr eller tett. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for lavt. Forsøk først å øke slangetemperaturen via menyen under Mine valg. Du kan ha behov for mer fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine valg og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå og 8 er høyeste nivå. Noen kan ha god nytte av å tilføre nesen fuktighet, særlig ved oppstart av CPAP-behandling. Vi anbefaler da neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan kjøpes uten resept på apoteket og kan forbygge tørrhet og irritasjon av slimhinnene i nesen. |
Jeg får vanndråper på nesen, i masken og luftslangen. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for høyt. Forsøk å senke slangetemperaturen via menyen under Mine valg. Du kan ha behov for mindre fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine valg og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå, 8 er høyeste nivå. Slangetrekk kan bidra til at det oppstår mindre kondens når det er kaldt på soverommet. Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler ved behov for slangetrekk. |
Munnen min er veldig tørr og ukomfortabel. | Det er mulig du slipper luft ut gjennom munnen. Prøv først å øke fuktighetsnivået som nevnt i punktet over. Det er mulig du trenger en hakestropp til å holde munnen lukket hvis du har nese- eller putemaske. Du kan kanskje ha behov for å bytte til en helmaske. Ta kontakt med poliklinikken. |
Lufttrykket i masken synes å være for høyt (det føles som om jeg får for mye luft). | Apparatet står i automodus. Det betyr at apparatet aldri vil øke mer i trykk enn det må for å holde luftveiene dine åpne. Det kan likevel hende du våkner når trykket i apparatet øker ved et pustestopp. Trykk da på start/stopp-knappen. Trykket vil automatisk synke til et rolig trykk på 4 cmH2O og du får en ny mulighet til å sovne med rolig trykk. Har du lekkasje i masken, vil masken forsøke å kompensere for lekkasjen med å øke trykket. Kontroller at alle delene av apparatet er satt sammen riktig og at du ikke har lekkasje fra masken. |
Lufttrykket i masken synes å være for lavt (det føles som om jeg får for lite luft). | Noen opplever at starttrykket på 4 cmH2O er for lavt. Ta kontakt med poliklinikken hvor du får hjelp av en sykepleier til å øke start- og minimumstrykket. Det er også mulig å forsøke å slå av rampen. Da endrer du rampetid under Mine valg fra Auto til Av og tillater maskinen å øke i trykk ved behov før du har sovnet. Noen opplever at luftveiene blir trangere med det samme de legger seg ned og at det er mer behagelig at apparatet øker i samsvar med tranghet i luftveiene. |
Skjermbildet mitt er svart. | Bakgrunnsbelysningen på skjermbildet er slått av. Det slås av automatisk etter en kort tidsperiode. Trykk på touchknappen for å slå det på igjen. Det er mulig at strømmen ikke er tilkoblet. Koble til strømforsyningen og sørg for at støpselet er satt ordentlig inn. Koblingene kan noen ganger være litt trange på nytt utstyr. |
Jeg har stoppet behandlingen, men apparatet blåser fortsatt luft. | Apparatet kjøles ned. Apparatet blåser en liten mengde luft for å unngå at det blir kondens i luftslangen. Dette stopper automatisk etter 30 minutter. |
Fukteren min lekker. | Fukteren er kanskje ikke riktig montert. Sjekk om fukteren er skadet og remonter fuktkammeret riktig. Fukteren kan være skadet eller sprukket. Det kan også hende at pakningen ikke tetter godt nok lenger. Kontakt avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler for å få den erstattet. |
Behandlingsdata er ikke sendt til behandlingsansvarlig / innstillingene har ikke blitt tatt i bruk på apparatet. | Den trådløse dekningen kan være dårlig. Ikonet for manglende trådløs kobling vises som stolper med et kryss over, i øvre høyre side av skjermbildet. Sørg for at apparatet er plassert på et sted med dekning (f.eks nattbordet, ikke i en skuff eller på gulvet). Ikonet for trådløs signalstyrke indikerer god dekning når alle stolpene vises. Jo færre stolper, jo dårligere dekning. Sjekk om apparatet er i flymodus og slå dette evt. av. Dataoverføring er ikke aktivert for apparatet. Kontakt poliklinikken vedrørende innstillingene dine. |
SmartStart er aktivert, men apparatet starter ikke automatisk når jeg puster inn i masken. | Pusten er ikke dyp nok til å utløse SmartStart. For å starte behandlingen må du puste dypt inn og ut gjennom masken før du puster normalt. Alternativt kan du trykke på start/stopp-knappen øverst på apparatet. Det er for mye lekkasje. Juster masken og hodestroppene. Det er mulig luftslangen ikke er riktig tilkoblet. Koble godt til i begge ender. |
SmartStop er aktivert, men apparatet stopper ikke automatisk når jeg tar av meg masken. | Det brukes en inkompatibel maske. Bruk kun anbefalt utstyr. Hvis du bruker en maske med luftførende ramme, fungerer kanskje ikke SmartStop. Alternativt kan du trykke på start/stopp-knappen for å stoppe apparatet. |
Det renner fra nesen etter start av behandling. Hva gjør jeg med dette?
Noen opplever å bli mer forkjølet eller tett i nesen etter oppstart med CPAP-behandling. Dersom du opplever dette, kan det være et tegn på at du trenger mer fukt fra apparatet. De fleste opplever da at problemet går over. Økt fukt kan du oppnå på flere måter. Se punkt om fukter for detaljert beskrivelse.
-
Du kan forsøke å øke slangetemperaturen. Jo høyere slangetemperaturen er, jo mer fukt bærer luften med seg. Gå inn i Mine valg, sveip til du kommer til menyvalget Slangetemp. Trykk deg inn her for å endre til ønsket temperatur. Trykk OK for å lagre valgt temperatur.
- Har du det derimot svært kaldt på soverommet, kan ikke slangetemperaturen nødvendigvis økes så mye som du ønsker eller behov uten at det blir kondens. Opplever du kondens bør du senke slangetemperaturen igjen. Eventuelt kan du ta kontakt med oss og be om å få tilsendt slangetrekk. Denne vil isolere slangen slik at det ikke oppstår kondens like lett.
- Hvis du ikke kommer i mål med økt slangetemperatur, kan du forsøkte å øke fuktighetsnivået. Under Mine valg finnes punktet Climate Ctrl. Dette er fukteren din. Ved utlevering står Climate Ctrl i automodus. Det vil si at apparatet tilstreber å gi deg en relativ luftfuktighet på 85%. Du kan overstyre dette ved å endre Climate Ctrl fra auto til manuell. Da vil et nytt punkt komme i menyen som heter Fuktighetsnivå. Her kan du bestemme et fuktighetsnivå fra 1-8, der 1 er lav fuktighet og 8 er høy fuktighet. Prøv deg frem fra natt til natt, inntil du finner et fuktighetsnivå du er komfortabel med.
- Ved oppstart med CPAP-behandling kan man ha nytte av å tilføre ekstra fuktighet til neseslimhinnene. Vi anbefaler neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan skaffes reseptfritt på apoteket. Disse vil kunne forebygge tørrhet og irritasjon av neseslimhinnene.
Jeg blir så tørr i munn/nese. Hva gjør jeg?
Om du blir tørr i nese, munn og hals kan det være aktuelt å bruke fukter som er koblet til CPAP-apparatet. Nyere apparater som deles ut, kommer konsekvent med fukter. En fukter gir fuktig, oppvarmet luft som er skånsom mot slimhinnene, og kan forebygge tett nese og munntørrhet. Dersom dette er aktuelt, ta kontakt med ØNH-poliklinikk og få en time til opplæring av fukter. Dersom du allerede har fukter koblet til maskinen kan det være nødvendig å gjøre endringer på apparatets innstillinger. Se punkt om fukter.Jeg våkner om natten av høyt trykk. Hva gjør jeg da?
Trykket oppleves for lavt. Hva gjør jeg da?
Luften fra masken er kald og det forstyrrer sengepartneren min og meg. Hva gjør jeg?
Hva gjør jeg med kondens i slange og maske?
Hvorfor er det stor variasjon i hendelser per time fra natt til natt?
Punktet HNDLSR under Min søvn, angir hvor mange pustestopp du har i timen med behandling. Målet er at du skal ha under fem pustestopp i timen med behandling. Dette vil ikke nødvendigvis skje med én gang du begynner med CPAP behandling. For noen tar det tid. Hvor mange pustestopp du har i timen fra natt til natt vil også kunne variere, dette er helt normalt. Alkohol og sentralstimulerende midler vil kunne bidra til økt antall pustestopp per time. Likeså vil du ha økt antall pustestopp per time i løpet av natten, hvis du er svært sliten når du legger deg. Ta kontakt med poliklinikken hvis du opplever at antall hendelser per time er vedvarende høy over tid, eller plutselig blir høy over tid, etter en periode med tilfredsstillende antall hendelser per time.
Må jeg ta ut kontakten når apparatet ikke er i bruk?
Kan apparatet brukes når det er lyn- og tordenvær?
Virker apparatet når det kommer feilmelding om datakortet (SD-kort) eller kortet ikke er satt tibake i maskinen?
ResMed Airsense 10:
Oppvåkninger
Støy
Kontroller at masken sitter riktig (se bilde under forklaringen):
- Ta på masken som forklart i brukerveiledningen.
- I Mine alternativer, drei innstillingshjulet for å utheve Kjør masketilpas. Trykk på innstillingshjulet og apparatet begynner å blåse luft.
- Juster masken, maskeputen og hodestroppene til du får et grønt smilefjes og apparatet viser en God tilpasning.
- For å stoppe tilpasningen, trykk på innstillingshjulet eller start/stopp-knappen.
Dersom det ikke er mulig å få til en god forsegling av masken, lekkasjeproblemet vedvarer og det forstyrrer nattesøvnen din, ta kontakt med poliklinikken for å prøve nye masker som passer bedre til deg.
Justere fuktighetsnivået
Hvis du føler at slangetemperaturen på 22-24 grader ikke gir nok fuktighet, kan du forsøke å øke temperaturen. Vær oppmerksom på at dersom slangetemperaturen er varm og luften i rommet kald, kan det oppstå kondens. Det er da lurt å øke temperaturen i rommet eller senke temperaturen på slangen. Du kan også skaffe et isolerende slangetrekk hos avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler.
Du kan endre slangetemperaturen slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer dreier du innstillingshjulet for å utheve Slangetemp. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei innstillingshjulet for å justere temperaturen og trykk på hjulet for å lagre endringen.
Dersom ikke endring av slangetemperaturen er nok, kan du endre punktet Climate Ctrl i menyen. Climate Ctrl er utviklet for å gjøre behandlingen mer behagelig ved å holde en konstant temperatur og opprettholde fuktigheten. Systemet er utviklet for å unngå tørr nese og munn. Innstillingen er satt i automodus når du får apparatet, og det er den anbefalte standardinnstillingen. Climate Ctrl kan stilles til enten Auto eller Manuell.
Du kan endre standardinnstillingen slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer dreier du innstillingshjulet for å utheve Climate Ctrl. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei innstillingshjulet for å endre fra Auto til Manuell. Trykk på innstillingshjulet for å lagre endringen.
- Punktet Fuktighetsnivå vil vises i menyen.
Du kan endre fuktighetsnivået slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer, drei innstillingshjulet for å utheve Fuktighetsnivå. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei innstillingshjulet for å justere fuktighetsnivået. Trykk på innstillingshjulet for å lagre endringen.
Hvordan og hvor ofte bør jeg vaske masken?
Masken din skal vaskes hver dag i lunkent vann med mild såpe. Ikke bruk antibakteriell såpe eller alkoholholdige vaskekluter fordi det vil bryte ned silikonet som masken er laget av. Såper med lotion bør heller ikke brukes fordi det kan legge seg en hinne over maskeputen slik at den blir vanskeligere å få tett.Trenger CPAP årlig service?
Hvor ofte skal filter på CPAP byttes?
Slik bytter du filter:
Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler ved behov for nye filtre. Du får tilsendt nye filtre til postadressen din. Kontaktinformasjon står oppført på CPAP-apparatet ditt.
Hvor ofte kan jeg få ny maske?
Ta kontakt om du har behov for ny maske eller nye maskedeler. Du vil få tilsendt masken til postadressen din. Kontaktinformasjon står oppført på CPAP-apparatet ditt.
Hvor får jeg tak i forbruksmateriell?
Vi anbefaler at du tar kontakt via e-post hvis du ønsker å bestille nytt forbruksmateriell. Maske, slange og filter kan sendes til postadressen din eller du kan hente det selv. Kontaktinformasjon står oppført på CPAP-appratet ditt.
Apparatmeldinger
Melding på apparatet |
Mulig årsak/løsning |
---|---|
Stor lekkasje påvist. Kontroller vannbeholder, beholderforsegling eller sidedeksel. | Det kan hende at fukteren er satt inn feil. Sett fukteren inn på riktig måte.
Det er mulig luftslangen ikke er riktig tilkoblet. Sjekk at luftslangen er koblet godt til i begge ender. |
Stor lekkasje påvist. Koble til slangen. | Masken kan være satt på feil. Sørg for å sette på masken riktig. Se brukerveiledningen for masken eller bruk tilpasningsfunksjonen for å kontrollere tilpasning og forsegling. |
Slange blokkert. Kontroller slangen. | Luftslangen kan være blokkert. Kontroller luftslangen og fjern eventuelle blokkeringer. Trykk på innstillingshjulet for å fjerne meldingen, og trykk så på Start/stopp for å starte apparatet på nytt. |
Feil på SD-kortet. Ta det ut og trykk på Start for å begynne behandlingen. | Behandlingen fungerer uten SD-kortet (datakortet). Behandlingsdata blir derimot ikke lagret på SD-kortet. Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler for å få tilsendt et nytt SD-kort. Det er mulig SD-kortet ikke er riktig satt inn. Fjern og sett inn SD-kortet på nytt. |
Skrivebeskyttet kort. Ta ut, lås opp og sett inn igjen SD-kortet. | SD-kortet (datakortet) kan være i låst/skrivebeskyttet posisjon. Flytt bryteren fra låst posisjon til ikke låst posisjon på SD-kortet og sett det inn på nytt. |
Systemsvikt. Se brukerveiledning. Feil 004. | Apparatet kan ha blitt stående i et varmt miljø. La det kjøles ned før du tar det i bruk igjen. Koble fra strømforsyningen og koble den til igjen for å starte opp apparatet på nytt. Luftfilteret kan være blokkert. Undersøk luftfilteret og skift det ut hvis det er blokkeringer. Koble fra strømforsyningen og koble den til igjen for å starte apparatet på nytt. Luftslangen kan være blokkert. Kontroller luftslangen og fjern eventuelle blokkeringer. Trykk på innstillingshjulet for å fjerne meldingen, og trykk så på start/stopp for å starte apparatet på nytt. Det kan være vann i luftslangen. Tøm ut vannet fra luftslangen. Koble fra strømforsyningen og koble den til igjen for å starte apparatet på nytt. |
Alle andre feilmeldinger, for eksempel Systemsvikt. Se brukerveiledning. Feil 0XX. | Det har oppstått en uopprettelig feil på apparatet. Ikke åpne apparatet. Kontakt avdelingen som sørger for behandlingshjelpemidler og be om å få snakke med en tekniker. Du vil få time til kontroll av apparatet og eventuelt få utlevert et nytt apparat. |
Enkel feilsøking
Problem |
Mulig årsak/løsning |
---|---|
Det lekker luft fra masken min. | Masken kan være satt på feil. Sørg for at masken er satt på riktig. Se brukerveiledningen som ligger i vesken sammen med apparatet ditt eller bruk tilpasningsfunksjonen i menyen under Mine alternativer for å kontrollere tilpasning og forsegling. Du kan også se demonstrasjonsvideoer om de ulike masketypene. |
Nesen min blir tørr eller tett. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for lavt. Forsøk først å øke slangetemperaturen via menyen under Mine alternativer. Du kan ha behov for mer fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine alternativer og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå og 8 er høyeste nivå. Noen kan ha god nytte av å tilføre nesen fuktighet, særlig ved oppstart av CPAP-behandling. Vi anbefaler da neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan kjøpes uten resept på apoteket og kan forbygge tørrhet og irritasjon av slimhinnene i nesen. |
Jeg får vanndråper på nesen, i masken og luftslangen. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for høyt. Forsøk å senke slangetemperaturen via menyen under Mine alternativer. Du kan ha behov for mindre fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine alternativer og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå, 8 er høyeste nivå. Slangetrekk kan bidra til at det oppstår mindre kondens når det er kaldt på soverommet. Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler ved behov for slangetrekk. |
Munnen min er veldig tørr og ukomfortabel. | Det er mulig du slipper luft ut gjennom munnen. Prøv først å øke fuktighetsnivået som nevnt i punktet over. Det er mulig du trenger en hakestropp til å holde munnen lukket hvis du har nese- eller putemaske. Du kan kanskje ha behov for å bytte til en helmaske. Ta kontakt med Øre-, nese- og halspoliklinikken. |
Lufttrykket i masken synes å være for høyt (det føles som om jeg får for mye luft). | Apparatet står i automodus. Det betyr at apparatet aldri vil øke mer i trykk enn det må for å holde luftveiene dine åpne. Det kan likevel hende du våkner når trykket i apparatet øker ved et pustestopp. Trykk da på start/stopp-knappen. Trykket vil automatisk synke til et rolig trykk på 4 cmH2O og du får en ny mulighet til å sovne med rolig trykk. Har du lekkasje i masken, vil masken forsøke å kompensere for lekkasjen med å øke trykket. Kontroller at alle delene av apparatet er satt sammen riktig og at du ikke har lekkasje fra masken. |
Lufttrykket i masken synes å være for lavt (det føles som om jeg får for lite luft). | Noen opplever at starttrykket på 4 cmH2O er for lavt. Ta kontakt med poliklinikken hvor du får hjelp av en sykepleier til å øke start- og minimumstrykket. Det er også mulig å forsøke å slå av rampen. Da endrer du rampetid under Mine alternativer fra Auto til Av og tillater maskinen å øke i trykk ved behov før du har sovnet. Noen opplever at luftveiene blir trangere med det samme de legger seg ned og at det er mer behagelig at apparatet øker i samsvar med tranghet i luftveiene. |
Skjermbildet mitt er svart. | Bakgrunnsbelysningen på skjermbildet er slått av. Det slås av automatisk etter en kort tidsperiode. Trykk på Hjemknappen eller innstillingshjulet for å slå det på igjen. Det er mulig at strømmen ikke er tilkoblet. Koble til strømforsyningen og sørg for at støpselet er satt ordentlig inn. Koblingene kan noen ganger være litt trange på nytt utstyr. |
Jeg har stoppet behandlingen, men apparatet blåser fortsatt luft. | Apparatet kjøles ned. Apparatet blåser en liten mengde luft for å unngå at det blir kondens i luftslangen. Dette stopper automatisk etter 30 minutter. |
Fukteren min lekker. | Fukteren er kanskje ikke riktig montert. Monter fukteren riktig. Fukteren kan være skadet eller sprukket. Det kan også hende at pakningen ikke tetter godt nok lenger. Ta kontakt for å få den erstattet. |
- Forsøk å øke slangetemperaturen. Jo høyere slangetemperatur, jo mer fukt bærer luften med seg. Gå inn i Mine alternativer, drei på innstillingshjulet til du kommer til menyvalget Slangetemp. Trykk på innstillingshjulet. Du kan nå dreie på innstillingshjulet og endre til ønsket temperatur. Trykk på innstillingshjulet for å lagre valgt temperatur.
- Dersom du har det veldig kaldt på soverommet er det ikke sikkert at slangetemperaturen kan økes så mye som du ønsker eller har behov for uten at det blir kondens. Opplever du kondens bør du senke slangetemperaturen. Kontakt eventuelt avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler og be om å få tilsendt et slangetrekk som isolerer slangen slik at kondens ikke oppstår like lett.
- Hvis det ikke er nok å øke slangetemperaturen kan du forsøke å øke fuktighetsnivået. I Mine alternativer finnes et punkt som heter Climate Ctrl. Dette er fukteren din. Ved utlevering står Climate Ctrl i automodus. Det vil si at apparatet prøver å gi deg en luftfuktighet på 85 prosent. Du kan overstyre dette ved å trykke på innstillingshjulet og endre fra auto til manuell. Da vil et nytt punkt vises i menyen; Fuktighetsnivå. Her kan du bestemme fuktighetsnivået fra 1–8, der 1 er lav fuktighet og 8 er høy fuktighet. Prøv deg frem inntil du finner fuktighetsnivået som du synes er komfortabelt.
- Ved oppstart med CPAP-behandling kan du ha nytte av å tilføre ekstra fuktighet til slimhinnene i nesen. Vi anbefaler neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan kjøpes uten resept på apoteket og kan forbygge tørrhet og irritasjon i nesen.
Jeg blir så tørr i munn/nese. Hva gjør jeg?
Jeg våkner om natten av høyt trykk. Hva gjør jeg?
Trykket oppleves for lavt. Hva gjør jeg?
Du kan justere rampetiden slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer, drei innstillingshjulet for å utheve Rampetid. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei hjulet for å justere rampetiden til din foretrukne innstilling. Trykk på innstillingshjulet for å lagre endringen.
Luften fra masken er kald og det forstyrrer min sengepartner og meg. Hva gjør jeg?
Hva gjør jeg med kondens i slange og maske?
Det er stor variasjon i hendelser per time fra natt til natt. Hvorfor er det slik?
Hva skjer når strømmen går?
Må jeg ta ut kontakten når apparatet ikke er i bruk?
Kan apparatet brukes når det er lyn- og tordenvær?
Virker apparatet når det kommer feilmelding om at datakortet (SD-kortet) eller kortet ikke er satt tilbake i maskinen?
Du kan ta ut SD-kortet slik (se bilder under forklaringen):
- Åpne dekselet til SD-kortet.
- Trykk inn SD-kortet for å løse det ut. Fjern SD-kortet fra apparatet.
Hva gjør jeg dersom det er noe feil med min CPAP?
Under
Etter oppstart innkalles du til en evaluering hvor vi laster ned informasjon fra maskinen din.
Behandlingen varer vanligvis hele livet, men enkelte pasienter kan bli kvitt sykdommen ved livsstilsendring. Vellykket behandling er avhengig av at utstyret blir brukt minst 4 - 6 timer hver natt.
Hypoventilasjon
En mindre andel av pasienter med OSA har i tillegg hypoventilasjon. Dette betyr at du puster for svakt i forhold til kroppens behov, og dette forekommer særlig hos pasienter med betydelig overvekt. Tilstanden kalles da adipositas hypoventilasjonssyndrom (tidligere «Pickwick syndrom»).
Legen avdekker tilstanden ved å analysere nivået av karbondioksid i blodprøve. Dette blir behandlet enten med PAP/CPAP eller BIPAP (bilevel positive airway pressure). BIPAP er en mer avansert maskin som leverer luftstrøm til masken både på innpust og utpust.
BIPAP brukes også hos pasienter med sentral søvnapné (CSA).
Etter
Behandlingen krever ingen spesiell oppføling i etterkant.
Kontakt
-
Kontakt Medisinsk poliklinikk, Elverum
Oppmøtested
Poliklinikken ligger i 3. etasje i den gamle delen av sykehuset.Sykehuset i Elverum
Kirkevegen 31
2409 Elverum
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Tynset - Elverum - Hamar (helsenorge.no)
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)Nærmeste busstopp er Elverum sykehus, rett utenfor sykehusets hovedinngang.
Sykehuset ligger omtrent to kilometer fra Elverum stasjon (tog) og Elverum skysstasjon (buss).
- Pasienter og besøkende kan parkere på sykehusets parkeringsplasser P1 (ved hovedinngangen) og P8 (ved legevakten). P8 er også beregnet på øyeblikkelig hjelp ved akuttmottak, begravelsesfølge og DPS. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 08.00-17.00 og lørdag klokka 08.00-15.00. Betaling skjer forskuddsvis med kredittkort eller mynt, eller i parkeringsselskapets app. Parkering koster 22 kroner per time / 88 kroner per døgn (med forbehold om endringer).
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på P1 (5 plasser) ved sykehusets hovedinngang. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Handikap-parkering finnes ved hovedinngangen og legevakta. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
- Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg ved avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Praktisk informasjon
Sykehuset i Elverum har eget apotek.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling.
Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantina ligger i 1. etasje, til venstre for Sentralhallen, og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Kiosk
Narvesen ligger i 1. etasje i Sentralhallen.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 07.00-20.00
- Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
Kontakt Medisinsk poliklinikk, Tynset
Oppmøtested
Henvend deg til Servicetorget ved hovedinngang.Sykehuset på Tynset
Sjukehusveien 9
2500 Tynset
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Tynset - Elverum - Hamar (helsenorge.no)
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)Nærmeste busstopp er Tynset bussterminal, som ligger 450 meter nord for sykehuset (5 minutter normal gange).
Tynset stasjon ligger 800 meter nord for sykehuset (10 minutter normal gange).
- Pasienter og besøkende kan parkere gratis på sykehusets framside og foran brakkebygget på østsiden av sykehuset.
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger foran brakkebygget på østsiden av sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Elbil-parkering finnes foran brakkebygget på østsiden av sykehuset, som har fire ladestasjoner.
- Handikap-parkering finnes nær inngangen til sykehuset. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Praktisk informasjon
Sykehuset på Tynset har ikke eget apotek. Det finnes to apotek i Tynset sentrum.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling.
Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantine ligger i 1. etasje og er åpen for alle besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Automater
I sykehusets vestibyle finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg kioskvarer.
Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
Det finnes fellesrom med TV og bøker som kan brukes som møteplass for pasienter og pårørende.
Inneliggende pasienter kan velge seg ut kunst til sitt eget rom. Ta kontakt med personellet ved sengeposten eller utsmykningskomiteen ved sykehuset.
-
Kontakt Granheim lungerehabilitering
Vår besøkstid
Besøk etter avtale med avdelingen. Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.Granheim (rehabilitering)
Turrsvevegen 3 A
2656 Follebu
Transport
Nærmeste busstopp er Granheim (Gausdal).
Det er gratis parkering for pasienter og pårørende på området.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Seksjon lungerehabilitering, Granheim ligger i tettstedet Follebu i Gausdal kommune, om lag 15 km nord-vest for Lillehammer.
Fra Oslo
Følg E6 til Lillehammer og ta av mot Gausdal like nord for Lillehammer. Følg riksveg 255 cirka 10 km til Follebu. Granheim lungesykehus ligger til venstre like før Follebu sentrum.
Fra Trondheim
Følg E6 til Tretten. Ta til venstre i Tretten sentrum. Følg riksveg 254 til Gausdal. Det er cirka 20 km fra Tretten til Follebu. Granheim lungesykehus ligger til høyre like etter Follebu sentrum.
Praktisk informasjon
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Vi legger vekt på sunn og god mat. Vi legger også til rette for de som trenger spesialkost. Du får fire måltider per dag.
Seksjonen har egen poliklinikk for lungesykdommer med personell fra flere faggrupper. Ved poliklinikken utredes og avklares behandling og medisinering.
Her kan du få tilbud om individuell opplæring i sykdomsmestring, egenkontroll, riktig bruk av inhalasjonsmedisiner og råd for røykeavvenning.
Nærhet og samarbeid med sykehuset i Lillehammer gir tilgang til spesiallaboratorier, andre legespesialister, medisinsk avdeling og intensivavdeling.
Seksjonen har opplegg med daglig gruppetrening. Vi veileder deg i egentreningsprogram, og følger deg opp individuelt.
Treningstilbudet omfatter trening av utholdenhet, styrke og bevegelighet. Det er individuell veiledning i egendrenasje og pustemestring.
Vi har treningssal med forskjellige apparater og utstyr, og fine turmuligheter ute i eget friområde. Uteområdet blir også brukt til trening så det er viktig å ha med klær og sko til utebruk hele året.
Tilbud og tjenester som kan gis til pasienter:
-
oppfølging av lungelege/lege
-
trening
-
samtalegruppe
-
røykeavvenning
-
avspenning
-
kostveiledning
-
undervisning/veiledning
-
sosionomtjeneste
-
ergoterapitjeneste
-
samtale om psykisk helse ved behov
Vil tilbyr undervisning til våre pasienter innen temaene:
-
lungesykdommer
-
behandling av lungesykdommer
-
trening med lungesykdom
-
mestring av tung pust og drenasjeteknikker
-
bruk av inhalasjonsmedisiner
-
kronisk lungesykdom og psykisk helse
-
kosthold
-
aktiviteter i dagliglivet, energibesparende metoder
-
pasientrettigheter, økonomiske refusjoner og kommunale tjenester
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
-
Kontakt Øre/nese/hals, Elverum
Oppmøtested
Poliklinikken ligger i 1. etasje i den gamle delen av sykehuset.Sykehuset i Elverum
Kirkevegen 31
2409 Elverum
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Tynset - Elverum - Hamar (helsenorge.no)
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)Nærmeste busstopp er Elverum sykehus, rett utenfor sykehusets hovedinngang.
Sykehuset ligger omtrent to kilometer fra Elverum stasjon (tog) og Elverum skysstasjon (buss).
- Pasienter og besøkende kan parkere på sykehusets parkeringsplasser P1 (ved hovedinngangen) og P8 (ved legevakten). P8 er også beregnet på øyeblikkelig hjelp ved akuttmottak, begravelsesfølge og DPS. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 08.00-17.00 og lørdag klokka 08.00-15.00. Betaling skjer forskuddsvis med kredittkort eller mynt, eller i parkeringsselskapets app. Parkering koster 22 kroner per time / 88 kroner per døgn (med forbehold om endringer).
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på P1 (5 plasser) ved sykehusets hovedinngang. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Handikap-parkering finnes ved hovedinngangen og legevakta. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
- Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg ved avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Praktisk informasjon
Sykehuset i Elverum har eget apotek.
Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling.
Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantina ligger i 1. etasje, til venstre for Sentralhallen, og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Kiosk
Narvesen ligger i 1. etasje i Sentralhallen.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 07.00-20.00
- Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
Kontakt Øre/nese/hals, Gjøvik
Oppmøtested
Inngang 6, plan 0Vår besøkstid
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.Besøkstider-
I dag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Mandag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Tirsdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Onsdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Torsdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Fredag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Lørdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Søndag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
Sykehuset i Gjøvik
Kyrre Grepps gate 11
2819 Gjøvik
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Dombås - Lillehammer - Gjøvik (helsenorge.no)
Nærmeste busstopp ligger i Ludvig Skattums gate og Johan Sverdrups gate, rett ved sykehuset.
Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).
- Pasienter og besøkende kan parkere i sykehusets parkeringshus i Ludvig Skattums gate. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 08.00-15.00. Det er også parkeringsmuligheter i gatene omkring sykehuset. Betaling skjer forskuddsvis med mynt eller i parkeringsselskapets app, eller etterskuddsvis med kreditt- eller bensinkort. Parkering koster 22 kroner per time / 88 kroner per døgn (med forbehold om endringer).
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på østsiden (3 plasser) og vestsiden (2 plasser) av Ludvig Skattums gate ved sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Elbil-parkering finnes i sykehusets parkeringshus (parkering mot avgift).
- Handikap-parkering finnes ved hovedinngang og legevakt. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
- Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Praktisk informasjon
Sykehuset i Gjøvik har eget apotek.
Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster. Det er derfor ikke tillatt med blomster på sykehuset.
Vær oppmerksom på at en del også reagerer allergisk på parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantine ligger i 4. etasje og er åpen for pasienter og pårørende. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Kiosk
Narvesen ligger ved sykehusets hovedinngang i 1. etasje.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 07.00-20.00
- Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Det finnes fellesrom med TV. I fellesstuene og på venterom finner du diverse aviser og magasiner til fri disposisjon. Aviser og magasiner kan også kjøpes i kiosken på sykehuset.
Pusterommet er et trenings- og aktivitetssenter som tilbyr tilpasset fysisk aktivitet til kreftpasienter. Det er også en møteplass og sosial arena for pasienter i samme situasjon.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
-
I dag