Behandling

Bukplastikk

Hensikten med inngrepet er å fjerne overskudd av hud og fettvev på fremsiden av magen etter kraftig vektnedgang der vekten er stabilisert i to år. Det er ikke hovedsakelig et inngrep for fettfjerning. Du som pasient må oppfylle våre operasjonskriterier.

Du kan forvente følgende resultater av behandlingen:

  • mindre hudoverskudd på fremsiden av magen

  • mindre eksem/sopp-tendens under magefolden

  • intimhygiene blir enklere å utføre

  • bedret kroppsholdning

  • bedring i ryggplager

Du kan ikke forvente vektreduksjon av større betydning etter dette inngrepet.

Henvisning og vurdering

Alle leger med lisens i Norge kan henvise til behandlingen. Som regel er det fastlegen som henviser.

Ventetiden til både konsultasjon og operasjon varierer noe, og kan komme opp i 2-3 år på enkelte behandlingsteder. Det er derfor viktig at henvisningen inneholder vesentlig og korrekt informasjon.

Henvisningen fra fastlegen bør inneholder følgende: 

  • pasientens nåværende høyde og vekt
  • vekttap (i kg), med både utgangs- og nåværende kroppsvekt samt hvor lang tid vekttapet har tatt
  • størrelse (i cm) på hudforkle på magen
  • informasjon om pågående eller tidligere bruk av nikotinprodukter


Følgende kriterier gjelder:  

  • Nedgang i kroppsvekt på > 25% av utgangsvekt, og nåværende BMI < 30 for postbariatriske pasienter, og <27 for øvrige pasienter
  • Stabil kroppsvekt i minst seks måneder og vurdering tidligst to år etter fedmekirurgi eller oppstart av tiltak mot vektreduksjon
  • Hudforkle på magen > 5 cm
  • Ikke bruk av nikotinprodukter
  • ASA gruppe I og II


Optimalisert ernæringstilstand, vurdert fra følgende prøver: 

  • Hematologi: Hemoglobin, trombocytter og leukocytter.
  • Nyrer/Elektrolytter: Kreatinin, Natrium, Kalium og Calcium
  • Lever: INR, Albumun, ALAT, ASAT, LD og CRP
  • Annet: Glucose, og HbA1c

Før

Blodfortynnende medikamenter

Dersom du bruker blodfortynnende medikamenter er det viktig at vi vurderer behovet for å justere eller endre bruken av disse medikamentene i god tid før inngrepet. Har du ikke fått beskjed om dette ved innkalling til operasjon ber vi deg ta kontakt med oss.

Kompresjonstøy

Før operasjonen får du beskjed om hva slags kompresjonstøy som er anbefalt, og om du må kjøpe dette på forhånd. Du bør ha to sett kompresjonstøy. Du betaler selv for kompresjonstøyet.

Bruk desinfiserende såpe - Hibiscrub før du kommer

Vi anbefaler at du dusjer og vasker deg med Hibiscrub kvelden og morgenen før inngrepet. Hibiscrub er en desinfiserende såpe, som du får kjøpt på apoteket.
Følg anvisningen på flasken.

Faste

Før operasjonen må du faste. Det betyr at du ikke kan spise, drikke, eller tygge tyggegummi/drops. Magesekken må være tom for at ikke mat eller væske skal komme over i lungene under narkosen. Det er viktig at du følger instruksjonene om hvordan du skal komme godt forberedt til sykehuset. Dersom du ikke følger regler om faste kan du risikere at vi må utsette operasjonen.
 
Du skal ikke spise fast føde eller drikke melk i 6 timer før operasjonen. Du kan gjerne drikke klare væsker (vann, saft, juice uten fruktkjøtt, brus, te, kaffe uten melk/fløte) inntil 2 timer før planlagt operasjon. Unngå tyggegummi og sukkertøy i 2 timer før operasjonen. Inntil 1 time før operasjonen kan du svelge medisiner med et glass vann (maks 150 ml).
 
Ved spesielle inngrep kan det være andre rutiner som gjelder. Dette blir du orientert om på sykehuset før operasjonen.

Planlegg hjemreise

Du vil ikke kunne kjøre bil selv og trenger transport hjem fra sykehuset.

Dersom du blir operert dagkirurgisk og skal reise mer enn en time fra sykehuset til ditt oppholdssted, må du planlegge for å bli i nærområdet frem til neste dag. Du kan da eventuelt overnatte privat eller på et (pasient-) hotell. Dette fordi at vi ønsker at du skal være i nærheten dersom det skulle oppstå komplikasjoner som vi må vurdere/behandle like etter operasjonen. Dersom du blir innlagt for behandling overnatter du uansett på sykehuset til neste dag. 

Under

Inngrepet blir gjort i narkose.

Noen ganger gjør vi en begrenset fettsuging av magen for å minske totale fettmengden.

Vi lager et snitt på tvers av nedre del av magen gjennom hud og fett. Deretter løsner vi hud med fett fra underlaget og noe forbi navlen. Så trekker vi hud/fettvevsflaket ned og fjerner overskuddsvev. I enkelte tilfeller setter vi inn et dren. Navlen blir sydd fast i en ny åpning. Til slutt syr vi sårkantene mot hverandre med tråd.

Etter

Etter operasjonen skal du observeres på oppvåkningsavdelingen. Du får smertestillende etter behov og får på deg medbrakt kompresjonstøy. 

Vi vil hjelpe deg med å komme i gang med fysisk aktivitet.

Du skal ha en lett fremoverbøy i hoften for å unngå strekk i såret.

Normalt kan du reise hjem samme dag eller dagen etter at du er operert. Vi fjerner drenet, dersom mengden væske tilsier at det er klart. I noen tilfeller blir drenet fjernet hos fastlegen etter inngrepet (senest etter en uke).

Før utskriving vil du få informasjon om 

  • hvor lenge du skal bruke sårtape på arret
  • hvor lenge du skal bruke kompresjonstøyet
  • hvilke restriksjoner som gjelder for fysisk anstrengelse i tiden etter operasjonen.

Sykemelding

Vanligvis skriver vi sykemelding for tre-fire uker. Kontakt fastlegen din ved behov for forlengelse.

Vær oppmerksom

Potensielle komplikasjoner

  • Narkoseproblemer
  • Blødning, sårinfeksjon, sårruptur og forlenget tilhelingsprosess
  • Brede arr
  • Asymmetri
  • Ufullstendig korreksjon
  • Tilbakekomst av hudfold
  • Væskeansamling
  • Nerveskade med nedsatt lokal følelsesfunksjon

Dersom du får feber og/eller smerter og hevelse eller sekresjon i operasjonsområdet, bør du kontakte fastlege eller legevakt.

Kontakt

Sykehuset på Tynset Kirurgisk avdeling, Tynset

Kontakt Kirurgisk avdeling, Tynset

Oppmøtested

Henvend deg til Servicetorget ved hovedinngangen.

Vår besøkstid

Besøkstider
  • I dag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Mandag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Tirsdag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Onsdag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Torsdag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Fredag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Lørdag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
  • Søndag
    • 15:00 - 16:00
    • 19:00 - 19:30
Sykehuset på Tynset sett ovenfra, omgitt av natur og fjell.

Sykehuset på Tynset

Sjukehusveien 9

2500 Tynset

Transport

Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell. 

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag. 

Rutetider for Helsebussen Tynset - Elverum - Hamar (helsenorge.no)  
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)​

Nærmeste busstopp er Tynset bussterminal, som ligger 450 meter nord for sykehuset (5 minutter normal gange). 

Tynset stasjon ligger 800 meter nord for sykehuset (10 minutter normal gange).​​

Informasjon om rutetider​ (entur.no)​

  • ​Pasienter og besøkende kan parkere gratis på sykehusets framside og foran brakkebygget på østsiden av sykehuset.
  • Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger foran brakkebygget på østsiden av sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
  • Elbil-parkering finnes foran brakkebygget på østsiden av sykehuset, som har fire ladestasjoner.
  • Handikap-parkering​​ finnes nær inngangen til sykehuset.​ HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten.

Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

Praktisk informasjon

​Sykehuset på Tynset har ikke eget apotek. Det finnes to apotek i Tynset sentrum.​​

Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.

Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.

Informasjon om besøk og besøkstider

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

Les mer om egenandel og frikort

​​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling. 

Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. ​

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.​​

Serv​eri​ng 

Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt. 

Mer om matservering og menyoversikt  

K​an​tine 

Kantine ligger i 1. etasje og er åpen for alle besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.​​00.​​ 

Mer om kantinetilbudet og åpningstider​ 

Aut​​o​​mater 

I sykehusets vestibyle finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg kioskvarer.

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. 

For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​s​​​org 

En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​ 

Ritu​​​aler 

Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. 

Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

​Det finnes fellesrom med TV og bøker som kan brukes som møteplass for pasienter og pårørende. 

Inneliggende pasienter kan velge seg ut kunst til sitt eget rom. Ta kontakt med personellet ved sengeposten eller utsmykningskomiteen ved sykehuset.

Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.

​Gjeldende smittevernregler

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ 

Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionom​​​en kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende

Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

Les mer om rett til tolk

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".